IT, lemn, petrol, banci si Marius Ghenea

2006-11-01 09:17:19
|
Marius Ghenea - IT, lemn, petrol, banci si Marius Ghenea

De la Flamingo, la Flanco si din 2002 presedintele FitDistribution, Marius Ghenea este un investitor a carui strategie este fie sa dezvolte afaceri de la zero, fie sa investeasca intr-un anumit moment de dezvoltare al afacerii. IT-ul nu este insa singurul domeniu din care Marius Ghenea a reusit sa faca profit. El a povestit revistei EWEEK Romania ca in vara acestui an a vandut un business din industria lemnului.

EWEEK: Cum a aparut FitDistribution si care a fost scopul infiintarii acestei companii?

Marius Ghenea: FitDistribution a aparut in prima parte a anului 2002, ca un start-up si ca o dorinta de a crea o structura de distributie IT specializata. Era perioada cand eu deja nu mai eram la Flamingo si de dinainte de a incepe colaborarea cu Flanco. FitDistribution a fost unul din proiectele in care am investit atunci, au mai fost si alte proiecte in care am investit in aceeasi perioada. Nivelul investitiei a fost de circa un milion de dolari.

EWEEK: Ati spus ca acesta a fost unul din proiectele in care ati investit. Cu celelalte ce s-a intamplat?

M.G.: O parte din ele sunt in mare parte detinute, am reusit sa fac deja si un exit din business-ul din cu totul alt domeniu decat cel IT si anume din industria lemnului, pe care l-am vandut in vara acestui an. Deja, dupa trei-patru ani de la primele investitii, incep sa apara si primele exituri. E de fapt o parte din strategia mea ca investitor privat, fie sa dezvolt afaceri de la zero, fie sa investesc intr-un anumit moment de dezvoltare al afacerii, de obicei in stadii emergente sau de inceput si apoi sa-mi revand participatia sau sa tranzactionam compania respectiva catre un strategic sau un fond de investitii mai mare, astfel incat sa materializam un anumit randament de iesire din aceste business-uri. Acesta este obiectivul pe termen mediu si lung si pentru FitDistribution. Un prim pas important pe care urmeaza sa-l facem cu FitDistribution este de consolidare, respectiv o fuziune cu o alta companie de distributie, pentru a putea deveni la nivelul anului 2007-2008 o tinta atractiva pentru un distribuitor mai mare sau pentru participarea unui fond de investitii in cresterea ulterioara a afacerii. Ne-am orientat activitatea de la bun inceput pe componente cheie de calculator, dar si pe PC-uri asamblate.

Compania a fost profitabila in fiecare an de la infiintare, evident profituri mici, pentru ca suntem in distributie. Distributia, asa cum de fapt au confirmat si toti jucatorii mici sau mari din piata, este o activitate in care marginile de profitabilitate sunt in scadere, astfel incat oricine vrea sa aiba un business eficient in acest segment de piata trebuie sa-si dimensioneze si structura de costuri. Cu un distribuitor de o valoare a cifrei de afaceri asemanatoare cu a noastra putem sa ne uitam la nivelul anului 2007 la o cifra totala de afaceri de 20 de milioane de dolari. Anul trecut cifra de afaceri a companiei a fost in jur de 7,5 milioane de dolari. Pentru anul acesta ne uitam la o cifra de afaceri apropiata de 10 milioane de dolari.

EWEEK: Cand va avea loc fuziunea?

M.G.: Cel putin un acord initial ar putea sa fie semnat inainte de sfarsitul acestui an. Daca ne uitam insa la demersurile formale necesare in asemenea situatii ele dureaza oriunde intre trei si sase luni, deci probabil ca s-ar finaliza undeva in primul sau al doilea trimestru din 2007. Totusi, asta nu ne impiedica sa mergem la o integrare operationala ceva mai rapid, pentru ca aceasta nu tine de formalitatile legale. Suntem in negocieri avansate, dar neexistand un deal semnat nu am vrea sa-l periclitam prin anuntarea lui prematura. Eu, ca investitor, consider ca in distributie regula este ca trebuie sa cresti sau sa iesi din business.

EWEEK: Celalalt distribuitor activeaza tot in domeniul IT?

M.G.: Ne-am orientat mai curand catre cineva care face distributie pe partea de electronice, electrocasnice, deci partea cealalta din spectrul larg al produselor IT multimedia si electronice. Daca am face acest lucru la nivelul unei companii care adreseaza exact aceeasi gama de produse, probabil ca s-ar crea si foarte multe suprapuneri. Deci din acest punct de vedere nu va fi o companie din IT sau nu credem ca va fi o companie din IT. Asta ne va ajuta si sa diversificam destul de mult gama de produse, fara sa ne pierdem focusul.

EWEEK: De la industria lemnului la IT este o distanta mare…

M.G.: E adevarat, dar daca stau sa ma gandesc, portofoliul meu de investitii cuprinde foarte multe lucruri, de la petrol pana la banci, bineinteles la nivelul acela mic de investitor pe bursa. Trebuie sa facem diferenta intre un business pasiv sau o investitie pasiva in care participi doar cu o contributie financiara sau o investitie in care detii o participatie semnificativa, eventual 50%, peste 50% sau 100%, asa cum am facut eu in anumite business-uri private. Aici regula este, dupa mine, ca orice investitor ar trebui sa inteleaga business-ul in care investeste. Eu nu as putea sa investesc intr-un business pe care nu-l inteleg in nici un fel, dar nici nu trebuie sa fiu un expert in afacerea respectiva ca sa pot investi in acea afacere. Cred ca cineva care e dispus sa investeasca, care isi asuma niste riscuri si are si posibilitatea de a coordona un numar de business-uri in acelasi timp poate investi practic in orice.

EWEEK: In cate proiecte sunteti implicat acum?

M.G.: In functie de nivelul de implicare putem sa vorbim de cinci si zece proiecte. La FitDistribution nu am nici un fel de pozitie operationala in cadrul companiei. Eu am doar discutii frecvente cu managementul in ceea ce priveste strategiile de dezvoltare ale companiei, nu ma implic in deciziile operationale si cred ca asa e normal sa se intample intr-o companie, indiferent cine e patronul.

EWEEK: Ce se va intampla cu magazinul online PCfun.ro.ro?

M.G.: Incepand cu aceasta vara, ca un business unit in interiorul FitDistribution, dar foarte probabil in viitor ca o companie distincta, am lansat PCfun.ro.ro, care este un site de e-commerce ce are in gama de produse distribuite foarte multe componente de calculator, calculatoare, produse IT si multimedia. Am intrat si pe zona telefoanelor mobile, ecrane LCD, nu numai monitoare, ci si televizoare, camere digitale etc.

Recent am lansat si un serviciu de creditare online. Este o premiera in Romania pentru ca suntem primul site e-commerce care avem credit online disponibil pentru produsele vandute in acest site. Nu necesita nici un fel de deplasare a clientului la banca, totul se poate face in fata PC-ului, conectat la Internet si se pot achizitiona produsele din site-ul nostru cu credit imediat oferit de Raiffeisen Bank.

EWEEK: Care a fost nivelul de vanzari pentru PCfun.ro?

M.G.: Este inca devreme sa vorbim de un nivel de vanzari. Aproape luna de luna, in cele patru-cinci luni in care putem sa vorbim de o evolutie a cifrei de vanzari, vanzarile au crescut de doua, trei ori. Ne propunem o cifra de afaceri intre 5,5-6 milioane de dolari ca si vanzari exclusiv online, la nivelul anului 2007. Dar aceste lucruri depind destul de mult de evolutia pietei de e-commerce din Romania.

Spre exemplu, la o analiza pe care o faceam eu in cursul anului 2005 cu privire la oportunitatile acestei piete a reiesit ca totusi piata nu era pregatita. Iata ca in 2006 lucrurile s-au schimbat un pic, credem ca deja la nivelul acestui ultim trimestru din 2006 vor exista deja cateva site-uri de e-commerce din Romania care vor realiza vanzari profitabile. Este deja un pas important inainte, tinand cont de faptul ca pana acum majoritatea site-urilor, fie au investit fara niste profituri imediate, fie erau sau sunt site-uri foarte mici, business-uri de dimensiuni familiale sa le spunem, la care profitul urmarit avea alte coordonate decat ale unui business de scara larga. Daca vorbim de business-uri de scara mai larga, probabil ca trimestrul patru din 2006 este primul trimestru in care putem sa vorbim despre o viabilitate comerciala din punct de vedere al vanzarilor si profitului pentru aceste afaceri si eu cred ca la nivelul anului 2007 cresterea va fi spectaculoasa. Oricare ar fi cifra totala a pietei online din Romania in 2006, ea va fi cel putin dublata in cursul anului 2007, daca nu va creste chiar de 2,5 ori.

In ceea ce priveste PCfun.ro.ro am avut pana acum propuneri de la alti investitori care ar fi vrut si vor sa sustina o asemenea investitie. PCfun.ro, in care investitia de pana la sfarsitul anului este estimata la circa 200.000 de dolari, este o investitie pe care pot s-o sustin foarte bine din resurse private si pana acum nu am simtit nevoia sa aduc alaturi investitori institutionali. Pe masura ce business-ul va creste, poate chiar pana in a doua parte a anului viitor, o asemenea ruta de dezvoltare ar putea fi luata in considerare.

EWEEK: Dupa fuziune va retrageti?

Nu, imi imaginez ca intr-o varianta de fuziune voi ramane la fel de implicat ca si pana acum, doar ca intr-o entitate mai mare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *