Am fost intrebat de multe ori care este reteta unui antreprenor de succes sau ce trebuie sa faci ca sa garantezi reusita businessului tau. Pentru a întelege mai exact antreprenoriatul, este util sã vedem care sunt functiile esentiale pe care le îndeplineste un antreprenor.
1. Agregare. Prima si cea mai importantã functie a unui antreprenor este cea de agregare a diverselor componente care conduc la desfãsurarea unei afaceri. Un antreprenor trebuie sã poatã pune împreunã, cât mai eficient, nu doar sursele de capital cu forta de muncã (asa cum era definitia traditionalã a antreprenoriatului), ci si ideile, inovaþiile, motivatiile oamenilor care lucreazã în afacere, dar si pe cele ale unora care sunt doar stakeholders în sens larg, adicã ale consumatorilor, partenerilor, furnizorilor etc. Accesul la materiile prime, la cunoastere, la întelegerea pietei trebuie si ele agregate în acest amalgam al activitãtii antreprenoriale, si nu oricum, ci în cel mai eficient mod posibil.
2. Arbitraj. Încã din cele mai vechi timpuri, câstigãtorii au fost aceia care s-au adaptat cel mai bine la situaþia existentã. Iar pentru a te putea adapta cât mai bine la situaþia existentã si pentru a intui cât mai corect schimbãrile ce ar putea apãrea în viitor, trebuie sã ai, si sã folosesti din plin, cele mai bune informaþii. Acesta este de fapt „arbitrajul” antreprenorial: antreprenorii folosesc un sistem propriu de business-intelligence (chiar dacã de foarte putine ori acesta este formalizat) care îi ajutã sã afle informatii mai rapid decât piata si decât concurentii.
3. Avans (în sensul inovatiei tipic antreprenoriale). Când vorbim despre inovatie, oamenii pornesc cu o idee gresitã, crezând cã vorbim întotdeauna doar de acele inovatii breakthrough, care schimbã paradigme de business, când de fapt discutia este despre o multime de mici modificãri, sub forma unui avans fatã de un produs, un serviciu sau o metodã de abordare a pietei deja existente. Fãrã o analizã mai atentã, majoritatea afacerilor din lume par copii sau clone dupã câteva modele de afaceri consacrate. Nimic mai putin adevãrat! De fapt, TOATE afacerile din lume sunt diferite între ele, orice antreprenoriat înseamnã inovatie, într-un fel sau într-altul, chiar dacã în aparentã totul pare la fel. Orice francizã (cel puþin cele care sunt viabile), trebuie sã se adapteze corect la niste realitãti locale sau regionale de piatã, iar aici vine rolul de avans sau inovare al antreprenorilor locali care preiau asemenea francize si trebuie sã le ducã spre succes într-un mediu de business si de clienþi care nu corespunde cu cel unde a fost lansat conceptul.
4. Asumarea (riscurilor). Cred cã antreprenorii valorosi sunt de fapt tocmai aceia care reusesc sã realizeze un echilibru rezonabil între riscurile pe care si le asumã si rezultatele estimate ale activitãtii lor. Ca într-un joc de Texas hold’em poker unde, în ciuda intuitiei care spune cã totul este bazat pe noroc, vorbim în realitate despre un calcul al probabilitãþilor foarte „exact” In business, poti vedea de cele mai multe ori numeroase cãrti dintre cele cu care joacã adversarii, concurentii tãi (si asta pentru cã poti vedea miscãrile pe care le fac pe piatã, poti sã discuti cu clientii sau cu partenerii lor si sã afli alte informatii utile), asa cã poti face o estimare mai bunã a „cãrtilor tale” si a tacticilor de joc cele mai eficiente.
Si ca o recapitulare, agregarea resurselor, arbitrajul informatiilor, avansul prin inovatie si asumarea responsabilitãtilor sunt cele patru functii antreprenoriale majore. si toate sunt bazate pe ACTIUNE, al cincilea „A” din aceastã ecuatie. Cu alte cuvinte, nimeni nu va avea succes doar contemplând cele patru functii, ci transformându-le pe acestea în actiuni eficiente în activitatea de zi cu zi
-Extras din cartea “Antreprenoriat”, Marius Ghenea-