Antreprenor in serie si business-angel de succes, Marius Ghenea vorbeste, din postura de ambasador Tiriac Auto pentru Mercedes-Benz, despre afaceri, mentalitati si una dintre pasiuni, automobilul.
- Cum a ajuns fiul a doi profesori din Craiova un om de afaceri de succes? De unde pasiunea pentru business?
Evident, fiind nascut in 1968 si traind primii 21 de ani din viata in comunism, nici eu si nici alti colegi de generatie nu am fost in mod particular incurajati catre activitati independente, antreprenoriale. Cel mai firesc teren de competitie mi s-a parut, cel putin pana la Revolutie, scoala, fie ca vorbim despre cea generala, liceu sau mai tarziu facultatea. Am avut de asemenea sansa unei familii extraordinare cu oameni care au apreciat studiul, lucrurile bine facute, cinstea, etica, au avut valori solide, deprinse de la bunicii de la tara si consolidate in Craiova la cel mai bun liceu din oras. Dupa Revolutie, in anul 3 de facultate, am inteles repede ca se deschideau niste oportunitati extraordinare in Romania, si, desi am continuat studiile universitare am inceput diverse activitati profesionale de tip part-time sau freelance, cum a fost de exemplu job-ul de ghid turistic pentru grupuri straine care vizitau Romania in acea perioada. Cred ca acel job m-a pregatit foarte bine pentru urmatoarele activitati antreprenoriale.
- V-ati facut cunoscut pentru faptul ca dezvoltati afaceri de succes, iar apoi reusiti sa alegeti momentul oportun pentru exit. Cum ati ajuns la aceasta filosofie de business?
Cred ca lucrurile au pornit de la profilul meu personal. În scoala sau in activitatea mea de dinainte de business, am vrut sa incerc lucruri noi, experiente noi, diferite de cele anterioare. Am pornit si in afaceri cu aceeasi idee, a dezvoltarii secventiale, in cicluri de business, urmate de un exit si un start intr-o directie noua. Atunci cand plecam insa pe un nou drum, beneficiam deja de toate experientele si lectiile invatate in ciclul anterior, dar si, de obicei, de resurse financiare mai mari, din exit-urile anterioare. Mai tarziu, cand deja devenisem un „antreprenor in serie” am confirmat si din punct de vedere al teoriei afacerilor acest profil de dezvoltare ciclica.
- Business-ul nu este doar succes. Cum transformi esecul in fundatia de la baza unei afaceri cu rezultate notabile?
Antreprenoriatul s-a dezvoltat mult mai bine, cu rezultate excelente pentru economie dar si in mediul social, in tari ca Marea Britanie. As putea spune ca in general mediul anglo-saxon pare sa aiba un alt tipar, mai bun din acest punct de vedere, in care esecul este, pana la un punct, chiar incurajat pentru ca inseamna experiment, o invatare mai eficienta si mai durabila, de tip „trial and error”. Pe de alta parte, nicaieri in lume nu ar trebui absolutizata valoarea esecului, deoarece cineva care are o serie lunga de esecuri nu poate spune ca este un antreprenor valoros, chiar daca a facut probabil majoritatea greselilor care se puteau face.
- Ati pus afaceri pe roate dar acum as vrea sa trecem la…roti, pentru ca sunteti ambasador Tiriac Auto pentru Mercedes-Benz, in zona business. De ce aceasta marca?
Unul dintre studiile de caz pe care il prezint in cursurile mele de antreprenoriat este chiar Karl Benz, asa ca, mult inainte de a deveni ambasadorul marcii, am parcurs cu interes si admiratie povestea antreprenorului Benz si a imperiului auto pe care l-a creat. Probabil ca, in afara de toate celelalte calitati ale Mercedes-Bez, faptul ca a fost primul automobil ii da un plus de valoare si intaietate ca brand auto global. Apoi, participand la un program impreuna cu echipa Tiriac Auto, am avut ocazia sa cunosc mai bine, mai de aproape, nu doar masinile comercializate de Tiriac Auto ci si echipa excelenta care se ocupa de vanzari si de toate serviciile aferente, nu doar pentru Mercedes-Benz, dar si pentru celelalte marci comercializate.
- Care sunt, din punctul dumneavoastra de vedere, cele mai importante lucruri la o masina?
Pentru mine, ca utilizator de business, as mentiona versatilitatea, manevrabilitatea, spatiul si confortul interior, si apoi desigur chestiuni care tin de statut. In privinta versatilitatii, Mercedez exceleaza, si o spun dupa ce am condus si testat mai multe modele, in special de tip SUV-GLS, GLE si GLE Coupe. Sunt masini care se conduc excelent, au cea mai buna tehnologie incorporata, iar spatiul si confortul interior sunt si ele la nivel de top. Pentru aceleasi motive, ca si pentru confortul interior superior aproape oricarui model in acest moment, mi-a placut si noua clasa E, care desi ramane totusi fratele mai mic al lui S, are cam tot ce si-ar putea dori un om de business de la o masina.
- Sistemele electronice aflate in dotarea unei masini sunt printre primele elemente asupra carora un inginer isi indreapta atentia. Pe care dintre acestea le considerati mai importante?
Intr-adevar, ca inginer imi place sa abordez problemele tehnice ingineresti, astfel ca as imparti partea electronica a masinii in doua zone, chiar daca exista si unele suprapuneri. Respectiv, ceea ce tine de siguranta pasagerilor si a celor din jur pe o parte, iar pe de alta parte didtemele electronice de confort, ergonomie si uzabilitate a masinii. Pe partea de siguranta, Mercedes-Benz este din punctul meu de vedere la superlativ, dupa ce am testat si multe alte tipuri de masini: noul distronic plus si alte sisteme de control al deplasarii, tractiunii, alunecarii, sunt cu adevarat state-of-the-art. In ceea ce priveste confortul si ergonomia, command online este cu adevarat un sistem spectaculor, care ofera pe langa jog-dial-ul deja traditional si un touch pad cu mai multe tipuri de actionare, ceea ce face toate comenzile mai rapide si cu numeroase scurtaturi care pot fi folosite.
- Priviti spre viitor cand vine vorba si despre automobil. Cum il vedeti peste zece ani? Cum vor evolua mijloacele de transport?
Aici este o discutie extrem de interesanta dar si complicata, deoarece, dupa o perioada destul de lunga de stagnare a industriei auto am vazut in ultimii ani schimbari radicale din punct de vedere al adoptarii noilor tehnologii de catre marii producatori auto. Mercedes-Benz este chiar in centrul acestei revolutii cu noile sale masini electrice si hibride, dar si cu diverse noi concepte care pot intr-adevar revolutiona industria auto in urmatorii zece ani. Probabil ca, desi suna deja ca un cliseu, pentru ca vorbim despre asta de multi ani, automobilul „autonom electric” va fi urmatorul mare pas in industria auto, iar Mercedes-Benz lucreaza intens si pe partea de „autonomous driving”, chiar modele de serie din acest moment fiind dotate cu facilitati semi-autonome de condus, dar si pe partea de propulsie electrica. Eu unul ma vad destul de curand conducand o masina electrica de la Mercedes-Benz, insa separat de eforturile producatorilor auto, este nevoie si de construirea unei infrastructuri de alimentare.
Interviu preluat din Revista Forbes Romania (numarul iulie-august 2017)