1. Care sunt jucatorii care pornesc cu un avantaj competitiv pe Internet: retailerii offline sau jucatorii cu prezenta online?Din perspectiva unei abordari structurale, afacerile online “pure-play” pornesc cu un avantaj competitiv semnificativ: ei isi pot defini un model de business online de la zero, cu o structura si cu niste procese care sa maximizeze eficienta afacerii, in timp ce un business care are mult “legacy” offline in spate va incerca de obicei sa “adapteze” reteta online la modul cum se desfasoara retailul sau traditional walk-in, ceea ce este o eroare. In plus, de cele mai multe ori retailerii offline au si un conflict de interese implicit, deoarece daca apasa pedala prea tare pe propria divizie online, ar putea pierde investitiile legacy din offline. Totusi, retailerii offline au avantajul unei mase mai mari initiale, ceea ce nu inseamna numai lucruri rele (generate de inertia mai mare) ci vine si cu lucruri bune (stocuri de produse disponibile si utilizabile pe ambele canale, know-how mai bun in general si pe product management in particular, reputatie de nume/brand castigata in legacy, la final dar nu in cele din urma, un cash-flow pozitiv care ajuta la realizarea investitiilor necesare in online fara a apela la surse externe de cash).
2. Care este valoarea pe care o estimati pentru piata autohtona a comertului electronic pentru 2007?
Piata comertului electronic autohton va trece in 2007 de 100 milioane euro.
3. Care este numarul de comenzi online zilnice pe siteul dvs.?
Exista variatii atat de la o luna la alta (sau in functie de diverse perioade de Sarbatori sau sezoane de vanzari) cat si in cursul saptamanii, de la o zi la alta (trend diferit de cel din retailul traditional, cu mijlocul saptamanii reprezentand tipic cele mai mari vanzari). In plus, suntem pe un “val” din punct de vedere al dinamicii vanzarilor (atat PCfun.ro ca si magazin online, cat si aceasta industrie in general), asa ca ceea ce era valabil ieri nu mai e valabil azi sau peste o saptamana. Cu structura existenta la PCfun.ro in acest moment, putem satisface pana la 200 comenzi zilnic.
4. Care este nivelul de investitii alocate pentru 2007 in platforma dvs. online?
Vom investi in total circa 350 mii dolari, inclusiv pe componentele de marketing si promovare. Am realizat recent un exercitiu de rebranding si credem ca acest demers de marketing ne va ajuta sa ne pozitionam in perceptia consumatorilor ca magazinul online preferat de tehnologie din Romania, axat pe conceptul de “easy online shopping”.
5. Care este targetul companiei pentru vanzarile in online pentru acest an?
La inceputul anului am estimat vanzari online in valoare de 7.5 milioane dolari, dar tinand cont de dinamica foarte buna a pietei in general dar si a PCfun.ro in mod special, in prima parte a anului, am putea revizui aceasta estimare in crestere. In primul trimestru, am depasit planul de vanzari cu ca. 15%.
6. Cat mult va concentrati asupra distributiei in zona de online? Investitii bugetate.
Distributia va continua sa reprezinte, in cursul anului 2007, cea mai mare parte a activitatii noastre cu FitDistribution, insa vedem o dezvoltare mult mai accentuata a zonei online, pe care ne vom concentra. Investitiile prognozate sunt de 350 mii dolari, insa daca evolutia pietei si a companiei o vor solicita, putem investi sume suplimentare semnificative.
7. Intentionati sa dezvoltati pe termen mediu si alte branduri/proiecte in zona comertului electronic?
Da, cred ca in aceasta zona face mult sens o abordare de tip online-holding si/sau sindicalizata, astfel ca suntem deja in stadiul de analiza al oportunitatilor din acest punct de vedere (in principal cu privire la achizitia unor afaceri online complementare, dar si cu privire la dezvoltari online noi in varianta greenfield). Este insa prea devreme pentru a furniza informatii mai detaliate cu privire la aceasta analiza a rutelor de dezvoltare a afacerii online.
8. Care este nivelul marjelor de profit in zona autohtona de e-commerce pentru 2007 si care sunt estimarile pentru 2010?
In momentul de fata, marjele de profit sunt in opinia noastra nejustificat de mici, din doua motive: pe de o parte pentru ca aproape toti jucatorii de pe aceasta piata au volume foarte mici de afaceri, asa ca nu pot beneficia de discount-uri semnificative de la producatori si distribuitori si in al doilea rand pentru ca o mare parte dintre acesti mici jucatori au o intelegere limitata a realitatilor financiare ale unei companii, ceea ce le va crea in viitor mari probleme de profitabilitate (si, in ultima instanta, de supravietuire!) insa pentru moment ei contribuie la un pseudo-dumping online (care insa va inceta in urmatoarele 12-18 luni). Concret, pentru o mica afacere online, margini brute de adaos de 2-3% pot fi considerate acceptabile azi, ceea ce genereaza acest efect de reducere a profitabilitatii celorlalti jucatori (prin inductie), desi probabil ca la o analiza atenta, orice manager sau om de afaceri intelege ca, oricat de “subtire” ar fi structura de costuri in business-ul online, nu se poate realiza profit plecand de la o margine bruta de 2% (pentru ca exista totusi numeroase costuri implicate in business-ul online, unele ascunse si care ies la suprafata ceva mai tarziu). Atunci, mai tarziu, e posibil ca si clientii care au apelat la asemenea companii sa regrete, pentru ca nu vor mai primi suportul necesar post-vanzare (in conditiile in care multe asemenea companii vor “disparea” pur si simplu, si la propriu, si la figurat).
9. Cand estimati ca vor aparea si “dealurile”/fuziunile interesante pe zona de e-commerce in Romania?
Asa cum spuneam, ne gandim si noi deja la asemenea dezvoltari, asa ca nu ar trebui sa mai dureze mult. In ceea ce priveste mari tranzactii in aceasta zona, va mai dura cativa ani, tocmai pentru faptul ca nu exista afaceri online suficient de mari ca sa genereze tranzactii majore, insa unele dintre ele vor suscita probabil interes major, prin prisma dinamicii foarte accentuate a acestei arii de business in Romania.
10. Care este focusul dvs. pentru acest an : consumer vs. corporate?
Focusul nostru a fost si va ramane pe clientii consumer. Cu atat mai mult, in cursul acestui an (cu incepere chiar din luna aprilie), vom individualiza o divizie de tip Corporate Sales in cadrul PCfun.ro, astfel incat sa putem servi corect acest segment de piata, care ne solicita produse si servicii, dar fara a lua focusul de pe partea de consumer, ceea ce inseamna de fapt online commerce in sens B2C.