Nu am pretentia ca am adunat aici cele mai importante carti de business scrise vreodata, dar sunt cateva dintre cartile care mi s-au parut mie cu adevarat remarcabile si din care cred ca am invatat cate ceva util despre business
O carte excelenta, cea mai buna, cea mai completa si cea lipsita de clisee carte de business pe care am citit-o dar care “sufera” inca din titlu din cauza traducerii in romana (motiv pentru care va recomand sa incercati sa cititi direct versiunea originala in engleza). In ceea ce priveste traducerea, nu sunt de vina traducatorii, in schimb exista pentru cartile de business in engleza cateva obstacole majore de a le transpune corect, concis si in acelasi timp cat mai professional in limba romana. Un obstacol major este faptul ca sloganurile englezesti de business nu sufera traducere (cel putin, nu in romana, dar aceeasi problema am constatat-o si cu alte limbi). Nu poti pur si simplu traduce “Good to Great”, iar “Excelenta in Afaceri”, desi sugereaza ideea titlului original, nu are absolut nicio legatura cu sloganul “Good to Great”. In plus, multe dintre cuvintele pe care le folosim deja curent in business sunt folosite si in Romania tot in limba engleza, chiar daca nu au fost preluate de DEX ca si neologisme inca. Si atunci, traducatorii au doua variante: sa umple cartea cu foarte multe neologisme “neomologate” de Academie (ceea c ear fi formal incorrect) sau sa incerce sa traduca absolut orice asemenea termen in romana, ceea ce este iarasi sortit esecului. Nu in ultimul rand, problema este ca o carte de 200 pagini in engleza, tradusa in romana (mai ales cu toate perifrazele necesare pentru traducerea diverselor cuvinte englezesti internationale de business) ajunge del 350 pagini si devine, astfel foarte greu de parcurs. Oricum, ca sa revin la substanta cartii, mesajul este simplu si este adresat tuturor afacerilor si tuturor oamenilor care fac business (antreprenori sau manageri): un business poate fi bun sau poate fi excelent. Iar “excelent” nu este un grad mai inalt decat “bun”, excelent este OPUSUL notiunii de bun (sau, cum am spune pe romaneste. “bunicel”, “acceptabil” sau “merge”). Iar apoi, Jim Collins ia tot felul de aspecte ale business-ului si incearca sa identifice ce face diferenta intre mediocritate si excelenta. Spre deosebire de un “Purple Cow” care sa concentreaza excesiv pe acea idee unica si nemaintalnita, spre deosebire de cartile de business care direct sau indirect (vezi cartile lui Jack Welch) ridica in slavi rolul unei persoane providentiale intr-o companie, Jim Collins are o abordare mai rezonabila si diseca factorii care pot contribui la excelenta in afaceri. Ca sa ajunga sa faca o asemenea “disectie” Collins a facut un studiu pe un numar total de peste o mie de companii, timp de 5 ani, din care, la final, numai vreo 10 au intrat in categoria “great businesses”. Ceea ce arata cat de greu este totusi pentru o companies a ajunga acolo. Dar nu imposibil. Cititi si poate si afacerea voastra va deveni excelenta, asta bineinteles daca nu este deja acolo
Comments 1
Interesant, desi in majoritatea companiilor din Romania nu se face diferenta intre excelenta si mediocritate.