Test drive cu Mercedes GLE 500e plug-in-hybrid
Trebuie sa recunosc de la bun inceput ca, inainte de acest test cu Mercedesul SUV hibrid de la Tiriac Auto, eram un hibrid-sceptic convins. In cateva zile insa, aceasta masina mi-a schimbat complet perceptia despre avantajele pe care le ofera o masina hibrida, mai ales una de clasa inalta, ca acest GLE 500e.
Nu ma refer neaparat la o reducere semnificativa a consumului de carburant, deoarece, daca masina este folosita si la drumuri mai lungi, autonomia de 30km a motorului electric nu te va duce prea departe. Insa, cel putin in traficul din oras, te poti descurca relativ bine in timpul zilei fara a folosi deloc, sau in orice caz foarte putin, motorul V6 bi-turbo. Iar a conduce pe motorul electric in oras este un sentiment cu adevarat special, nu numai pentru ca simti ca in sfarsit nu mai esti un factor de poluare in trafic, ci si datorita confortului si elegantei acestui mod de conducere: demarajul record la pornirea de pe loc, linistea totala a motorului, lipsa oricarei vibratii, senzatia de plutire pe care ti-o da masina, in comparativ cu zgomotoasele masini dotate cu motoare traditionale. In plus, spre deosebire de masinile full-electric, daca autonomia electrica se epuizeaza, masina comuta automat pe motorul V6. In total, daca adunam aritmetic puterea motorului electric si a celui traditional al GLE-ului 500e, ajungem la aproape 450 cai putere, probabil una dintre cele mai puternice masini de acest tip de pe sosea, in plus cu un cuplu de 650Nm, o alta performanta deosebita a masinii.
Cu privire la bateria electrica, aceasta este plasata deasupra puntii spate. Practic se poate observa zona unde se afla, deoarece portbagajul incepe ceva mai sus decat la modelele standard, spatiul total disponibil in portbagaj fiind suficent pentru orice as fi vrut sa pun inauntru, deci compromisul cu spatiul pentru bagaje este minim. Bateria se incarca total fie la priza normala in ca. 6-8 ore (deci in principiu, peste noapte, in garaj, asa cum am procedat si eu), fie la un charging station special, daca gasiti cumva unul, infrastructura in Romania fiind inca saraca pe acest standard de incarcare a masinilor electrice sau plug-in-hybrid. Am inteles insa ca in curand, toate parcarile peste 50-100 locuri vor fi obligatoriu prevazute cu un numar de statii de incarcare pentru motoare electrice, deci problema va fi in viitor mai usor de rezolvat si in timp mai scurt, incarcarea completa la charging station durand numai 3-4 ore. Iata cum arata capacul de incarcare din partea din spate dreapta a masinii, ca si un cablu de incarcare dintre cele doua livrate impreuna cu masina, unul pentru priza 220 normala, altul pentru charging station.
Separat de performantele hibride ale masinii, care s-a comportat excelent atat in oras cat si la drum intins si pe autostrada, ceea ce m-a impresionat, as mentiona si mixul de tehnologie hibrida cu toate celelalte tehnologii de varf care au fost furnizate pe acest GLE 500e de la Tiriac Auto: modul de conducere distronic plus, care este la un pas de “autonomous driving”, mi s-a parut exceptional la drum intins.
Practic timp de 200km pe autostrada pana la iesirea de Constanta, nu a trebuit decat sa ating din cand in cand volanul, atunci cand computerul de bord simtea ca nu am mai pus mainile pe volan de mult timp, deoarece restul conducerii a fost complet in seama Mercedesului, de la pastrarea distantei fata de masina din fata, pastrarea benzii si manevrarea volanului in curbe (desigur numai unde exista marcaje clare ale benzilor pe sosea si nu in curbe foarte stranse), depasiri si accelerari pana la vitezele deja setate in cruise control, si asa mai departe.
Daca mai adaugam si modulul de Comand Online care gestioneaza comenzile pentru navigatie, sistemul de entertainment si alte setari ale masinii, condusul nu a fost pana acum niciodata atat de relaxant, simplu, placut si remarcabil. Este o masina extraordinara, poate chiar putin inaintea timpului ei iar eu unul sunt de acum in mod clar un fan declarat al masinilor hibride, cel putin pana cand urmatoarele modele complet electrice ma vor convinge ca nu mai avem deloc nevoie de traditionalele motoare cu combustie. Pana atunci, e o placere sa stii ca, la o adica, poti sa apesi acceleratia peste limita la care antreneaza numai motorul electric si, cand apesi pedala pana la capat, sa simti si sunetul placut al motorului bi-turbo al acestui superb Mercedes GLE 500e.