In ultimii ani, o multime de business-uri din turism apar tot mai preocupate de soarta planetei si se arata dispuse sa mearga acea “mila in plus” pentru a ajuta la rezolvarea diverselor probleme ecologice. Sa luam de exemplu initiativele “verzi” de la majoritatea lanturilor hoteliere internationale:
la baie pe un cartonas, gasesti tiparita o poveste induiosatoare despre “tonele de detergenti utilizate in fiecare zi in toata lumea pentru spalarea unor prospoape care ar putea fi din nou folosite de clienti fara sa mai fie schimbate zilnic”. Ti se spune acolo ca daca participi la aceasta initiativa si, in loc sa arunci prosopul pe jos, il agati din nou pe suport, atunci cei de la house-keeping vor intelege ca doresti sa il refolosesti si iata cum ai contribuit, prin propriile eforturi, la salvarea planetei, economisind detergent, apa si altele asemenea. Stati putin, sa dam inapoi: nu cumva daca am pus prosopul murdar inapoi pe suport, dupa folosire, am contribuit de fapt la profitul sporit al respectivului hotel? Camera de hotel am platit-o cu toate aceste servicii incluse, iar daca pun prosopul cuminte pe suport, hotelierul nu imi da niciun ban inapoi, dar el si numai el economiseste: apa, energie electrica, detergent, adica bani! Aceasta ipocrizie care se perpetueaza de atatia ani in industria ospitaliera globala (ce e drept, cu precadere in Europa, deoarece inAsia nu prea isi permite nici un hotelier asa ceva, ca si-ar pierde turistii) m-a frapat de la bun inceput, si continua sa ma uimeasca: chiar ne credeti idioti?
Ce vad eu este doar o incercare de a insela clientii, nimic ecologic aici (ba chiar detectez ceva “murdar” in afara de prosoapele din baie!). Ca sa nu mai vorbim si de situatia frecventa in care turisti “ne-frecventi” (care merg la hotel doar o data pe an, in concediu), care nu stiu cum merge treaba prin hoteluri, nu citesc instructiunile de la baie si, in loc sa arunce in fiecare zi prosoapele in cada dupa folosire (ceea ce inseamna codificat “schimba”), le pun frumos inapoi pe suport (asa s-au obisnuit acasa, correct?), chiar daca sunt murdare, apoi sunt nedumeriti “de ce la un hotel atat de scump nu ne-a schimbat nimeni prosoapele o saptamana intreaga”. Peste un an sau doi, hotelierii ne vor ruga sa nu mai aprindem lumina in camera (tot pentru binele planetei), iar peste inca vreo cativa ani, ne vor invita sa dormim pe hol intr-un sac de dormit, pentru a economisi toata energia utilizata pentru intretinerea camerei, recte pentru a contribui la “salvarea planetei”.
Evident, exista si o solutie realista la aceasta problema, insa hotelierii sunt speriati de moarte ca nu cumva cineva sa vorbeasca deschis despre aceasta solutie: e simplu, daca pun inapoi prosopul pe suport, fac un bine planetei (deci sufletul meu nemuritor va fi salvat), dar in acelasi timp, as vrea sa vad un rezultat imediat si in factura mea de cazare! Concret, cu fiecare prosop pus inapoi, ar trebui sa primesc inapoi de la hotel o anumita suma de bani (dedusa din factura finala), deoarece in realitate, economia de bani s-a materializat imediat la hotelier, prin economia de detergent, apa, energie electrica, forta de munca, etc. (pe care, foarte important, hotelierul si le-a bugetat deja in pretul camerei!). Sau macar, sa impartim “salvarea planetei” pe jumatate (“let’s make it Dutch”, cum spune englezul), situatie in care eu ca turist sunt dispus sa platesc un dolar (sau un euro, sau ceva) in plus la factura de hotel, cu conditia sa stiu ca si hotelierul mai pune inca pe atat, alaturi de banii mei, si ii foloseste in scopuri ecologice sau umanitare.
Starwood are de exemplu o campanie excelenta cu “donati un dolar pentru UNICEF”, care a strans deja sute de milioane pentru aceasta cauza umanitara, iar Radisson cu programul GoldPoints a initiat recent o alta campanie interesanta, in care turistii pot dona punctele acumulate prin programul de fidelitate pentru a fi folosite (convertite in bani) in scopul offset-ului emisiilor de carbon personale (initiative “carbon neutrality”), in timp ce reteaua de hoteluri le dubleaza aceste puncte clientilor (adica pune inca pe atat din partea hotelului). Acestea sunt initiative interesante si generoase, dar va rog nu ma mai rugati sa salvez planeta stergandu-mala baie cu un prosop murder doar pentru profitul unui hotel sau al altuia!
Comments 7
Varianta din Ro..
http://www.youtube.com/watch?v=Qp18hc8zlMg&eurl=http://www.piticu.ro/2008/04/18/sex-salbatic-in-delta/index.html
Excelent articol! Unele initiative sunt chiar subtile! iti trebuie ceva atentie sa detectezi ce este in neregula cu ele!
Bine ati revenit. Incepusem sa cred ca nu mai functioneaza actualizarea RSS-ului pe mobilul meu.
Orice contributie ecologica trebuie insotita obligatoriu si de o destinatie clara a acelor fonduri.
Si calea spre profit este pavata si de suprataxe la convorbirile internationale sau la accesul interent in hotelurile internationale sau de taxele enorme pt. parcarea masinii in parcarea hotelului (la Brussels mi-au cerut la Sofitel 35 euro/noapte).
…..de ce nu aplica aceiasi politica si in restaurantul hotelului…sau, in bar…?e mai simplu sa convingi un singur om, in camera proprie, decat cateva zeci, aflati impreuna, intr-o camera comuna….
..si,mai cred ca acest lucru functioneaza mai ales la oamenii care nu stiu ca au dreptul sa ceara exact lucrul pt care au platit…
Bun articol! Ai dreptate cu ceea se spui, insa si daca banii intra doar in buzunarul hotelului, economia de detergent si apa tot se face. Ceea ce inseamna un mediu mai putin poluat, lucru important pt cineva mai “eco”.
Interesante sugestiile tale de la sfarsitul articolului. Sunt curios daca or sa prinda.
Este doar cale subtila de a face bani, atingand corzi sensibile ale omului. Nu e prima si nici ultima, din pacate chiar au succes aceste idei grefate pe o civilizatie tanara inca la noi si dezvoltata asimetric
Gand la gand.
Exact aceasta ipocrizie am remarcat-o si eu si chiar ma gandeam-wtf?!S-a intalnit hotul cu prostul?
Doar la hotelurile Marriott am sesizat aceasta campanie pana acum,ce-i drept.Sunt sigur ca la acelasi lant faci si tu referire.
Oricum,bun articol!