Unde se situeaza in acest moment PCfun.ro in eCommerce-ul romanesc si unde il vedeti la sfarsitul anului viitor?
In acest moment, PCfun.ro incearca sa isi consolideze pozitia numarul 2 in e-Commerce-ul romanesc de profil (respectiv produse IT&CE, cu precizarea ca acestea sunt categoriile care genereaza in Romania cele mai mari vanzari online in prezent, probabil 80% din piata totala e-Commerce locala), ceea ce cred eu ca este o realizare frumoasa a PCfun.ro, un proiect lansat numai in iunie anul trecut, si reprezinta o crestere foarte rapida in doar un an de la lansare. Cu privire la aceasta pozitionare, evident piata e-Commerce nu este inca matura si, din aceasta cauza, nu exista nici studii foarte clare care sa indice pozitionarile exacte. Nu stim care sunt vanzarile unui magazin online din Romania, nu stim uneori nici care este traficul real (desi pe acest indicator, exista din fericire posibilitatea de a face benchmarking, chiar pentru site-uri care nu sunt inscrise in trafic.ro). Asa ca oricine poate spune orice, si cu cat mai tineri si mai entuziasti sunt antreprenorii din comertul online, cu atat mai umflate sunt cifrele.
Cat de mult a ajutat experienta acumulata in retailul offline, in functia pe care o ocupati in prezent? Este strict nevoie de genul acesta de experienta pentru a avea succes cu un magazin online in Romania?
Personal, cred ca m-a ajutat si ma ajuta foarte mult. In retailul offline am invatat multe lectii utile despre produse, servicii, logistica, marketing, finante. Este o iluzie sa ne imaginam ca regulile jocului se schimba 100% in retailul online fata de offline: oricum trebuie sa avem in spatele site-ului (sau in spatele magazinului de la coltul strazii) o logistica bine pusa la punct pentru a achizitiona produsele, pentru a le livra clientilor, pentru a oferi servicii post-vanzare. Trebuie sa existe o buna structura financiara a companiei care face comert (fie el electronic sau la tejghea) si o strategie de marketing. Asa ca un site, oricat de bine construit, nu reprezinta decat “varful icebergului” in comertul online, iar foarte multi antreprenori care incearca sa faca vanzari online uita ca marea parte a afacerii ramane nevazuta, in spatele site-ului, dar la fel de importanta sau, de fapt, chiar mai importanta decat acesta pentru succesul unui e-tailer.
Este PCfun.ro un brand in devenire in tara?
Da, constatam pe baza studiilor pe care le-am realizat recent ca are o crestere semnificativa, de la o luna la alta, a recunoasterii neasistate a numelui. Ceea ce indica un trend pozitiv pentru un brand in devenire.
Care sunt primele oportunitati pe care le puteti enumera privind comertul electronic din tara? Dar amenintari?
La oportunitati, cea mai importanta este legata de dimensiunea foarte mica a pietei online in prezent, ceea ce garanteaza rate de crestere in multipli, pe ansamblul industriei, in urmatorii ani. La amenintari, prima ar fi aceeasi dimensiune mica a pietei (e greu sa faci investitii mari cu un plan de cash-back rapid, pentru ca piata nu ar permite acest lucru), a doua ar fi cresterea rapida a pietei (care coboara nepermis de mult barierele de intrare, practic azi oricine poate incepe un site de e-commerce, pe fondul acestei cresteri de piata, desi in 12-18 luni vor fi modificari majore si multe dintre aceste initiative online vor fi scoase din piata). O alta amenintare “naturala” este cea care vine de la e-taileri mari din strainatate (mai ales pentru produse cu o logistica simpla, sa cumperi de la Amazon sau eBay nu este chiar o mare problema, desi nici unul nici celalalt nu au magazine .ro).
Care sunt magazinele online care promit cel mai mult in opinia Dvs.?
Evident, PCfun.ro ar fi in fruntea listei. In domeniul comertului IT online, imi plac magazinele gandite si executate cu multa seriozitate. In alte domenii, cred ca bilete.ro are un potential excelent, inca insuficient exploatat (sau poate alte initiative de acelasi gen). Floridelux.ro ar avea de asemenea un potential bun, si este indiscutabil cel mai cunoscut site de profil, insa de o perioada nu a mai reusit sa stimuleze cresterea afacerii, cel putin pe informatiile de benchmarking disponibile public (poate ca afacerea creste totusi, mai ales in zona corporate, acolo unde cresterea vanzarilor nu se mai reflecta in cresteri de trafic).
Ce nu gasim pe pcfun.ro un blog? Dar forum?
Nu cred ca un blog este un instrument bun pentru o relatie a unei companii cu clientii sai (sau cu alte parti interesate). Stiu ca toti vor zice “dar pana si Amazon are blog!” iar daca e sa venim la modelele romanesti, eMag au si ei de ceva timp un blog (mai nou au si blog, si forum). Personal, cred ca e o capcana pentru o corporatie: daca e un blog interesant si cu mult feedback, compania nu va avea posibilitatea sa il gestioneze (pentru ca este informal, nu poate fi pus in tabele, grafice, nu e usor de procesat, plus ca e foarte personal) iar daca nu e interesant si/sau nu are feedback (un comentariu pe zi sau cateva comentarii pe saptamana), atunci are rost sa tii un blog pentru asa ceva? Evident, un blog personal are cu totul alte obiective si coordonate, asa ca pentru un blog personal, fiecare comentariu si fiecare element de feedback este important si este tratat in mod personal de detinatorul acelui blog.
Daca ne gandim la Blog sau Forum ca la posibilitati de contact pentru clienti sau potentiali clienti cu magazinul online, si noi la PCfun.ro, ca si orice alt magazin online normal, dam suficiente metode de contact: telefon, e-mail, adrese personalizate de e-mail pentru diverse tipuri de probleme, posibilitatea de a da feedback pe produse, etc.
Fara a folosi un cliseu, care e principalul avantaj PCfun.ro pe piata din Romania?
Principalul avantaj pe care il avem este ca imbinam in mod eficient o experienta de retail offline semnificativa (nu doar eu am aceasta experienta, ci si toti oamenii cheie din echipa PCfun.ro) cu cea de retail online, acesta fiind un model pe care nici un alt site nu il detine cu adevarat in Romania. Noi la PCfun.ro suntem complet focalizati online, dar pastram experienta cealalta, care e foarte utila.
Si ar mai fi si banii: suntem unul dintre magazinele online cu cea mai buna finantare (tinand cont ca inca nu au intrat fonduri de investitii, o structura tip business-angel ca cea pe care am aplicat-o eu in PCfun.ro asigura o finantare eficienta pentru un plan de crestere agresiva). Nu am mentionat acest aspect ca si “principalul avantaj” pentru ca, pe de o parte, banii sunt mai usor de gasit decat experienta si “reteta” online, iar pe de alta parte, sunt totusi si alte magazine online bine finantate.
De ce liderii din eCommerce sunt majoritari din domeniul IT&C?
Pentru ca acestea sunt primele produse care sa vand online in orice piata online (si in Europa de Vest si in SUA lucrurile au evoluat oarecum asemanator, de la B2B la B2C si de la IT catre alte bunuri de consum si apoi catre servicii).
Platile cu cardul se incadreaza tot in 10% din numarul comenzilor si la PCfun.ro? Ce trebuie facut pentru o crestere mai rapida a acestui procent?
Nu am o situatie recenta, dar stiu ca dinamica este pozitiva. E un proces la care noi nu putem contribui decat in mica masura. Ce am putea totusi noi sa facem ar fi sa asiguram macar posibilitatea de acceptare a cardurilor in orice magazin online. Sunt magazine care nu accepta carduri online, cred ca este o practica incorecta fata de clienti sa nu oferi aceasta optiune, si in plus s-ar putea sa fie in neregula chiar din punct de vedere legal: sa nu uitam ca Guvernul a instituit cu mai multi ani in urma obligatia comerciantilor de a accepta carduri de plata, nu vad de ce aceasta obligatie nu s-ar extinde si asupra comerciantilor online. Insa aceasta este doar o parte a procesului de crestere a tranzactiilor cu cardul. Pe partea cealalta, probabil un proces accelerat de educare a publicului cu privire la utilizarea cardurilor online ar fi util (poate chiar sustinut de Ministerul Comunicatiilor sau de o alta organizatie guvernamentala, Ministerul fiind interesat de cresterea informatizarii Romaniei in general, iar utilizarea cardurilor electronice este o parte a acestei necesare intrari a Romaniei in societatea informationala).
Cat de util este organizarea Galei Premiilor in eCommerce si ce sperante aveti de la participarea din anul acesta?
Participam la Gala Premiilor e-Commerce, evident ca ne dorim sa obtinem un rezultat cat mai bun acolo, dar cel mai important este sa participam! Eu cred ca asemenea lucruri ar trebui incurajate, chiar daca in primele editii, se poate intampla ca analiza sa nu fie cea mai elaborata sau profesionista, dar avem o comunitate Internet in crestere, o comunitate e-Commerce in formare in Romania, si participarea la asemenea evenimente, sustinerea si incurajarea lor contribuie la cresterea de ansamblu a acestei comunitati e-Commerce. Stiu ca exista tot felul de orgolii, idiosincrazii, probleme nerezolvate intre diversi membri ai acestei comunitati, dar la un anumit moment, aceste lucruri ar trebui lasate deoparte. Eu am intr-adevar avantajul ca, la 39 ani, sunt deja foarte “batran” ca si membru al acestei comunitati, in plus nu sunt activ in mediul online ca si persoana (desi cu recenta relansare a site-ului www.ghenea.ro cred ca voi deveni din ce in ce mai activ, chiar daca nu va fi un blog) asa ca pot fi impartial in analiza acestei piete si in relatia cu toti membri importanti ai acestei comunitati Internet si e-Commerce.