Internet Leap 2010

2007-09-24 08:45:35
|
Marius Ghenea - Internet Leap 2010

Cand eram la scoala, citeam tot felul de carti SF, unele dintre ele (fiind scrise in anii `50 sau `60) avand ca locatie SF tot Pamantul, doar ca nu in prezent, ci intr-un viitor, care parea atunci foarte indepartat, tipic primele decade ale mileniului 3 (anul 2025 ori 2015 sau alti asemenea ani “SF”).

Iata ca suntem foarte aproape de acesti ani si lucrurile sau oamenii nu par sa se miste in jurul nostru in farfurii zburatoare, in plus nici cu teleportarea lucrurile nu merg prea bine.

Mai precis, ultimul avion supersonic comercial a iesit din uz acum cativa ani si deocamdata nu exista o alternativa, cea mai inalta cladire din New York este aceeasi ca in 1931 (da, tragedia prabusirii turnurilor gemene a repozitionat Empire State ca cea mai inalta cladire din New York) si daca ne uitam in jur, sunt multe lucruri care par sa mearga mai incet si mai rau decat cu cateva zeci de ani in urma (cu siguranta traficul aerian in spatiile din ce in ce mai congestionate deasupra oraselor mari, sau traficul rutier in aceleasi spatii congestionate din jurul marilor orase sunt bune exemple de involutie a societatii globale actuale, in lipsa unor solutii “breakthrough”, care sa schimbe paradigmele din aceste arii tehnologice si de business). Daca este ceva ce merge cu adevarat mai bine (de fapt, ceva ce cu 25 ani in urma nici nu exista, decat in cartile SF), acesta este Internet-ul. Internet-ul a schimbat si continua sa schimbe paradigme, ceea ce, in consecinta, schimba radical societatea in care traim. La inceput, lucrurile se petrec fara sa observam schimbarea, apoi dupa un timp, se ajunge la un “tipping-point”, un punct in care incercarile considerate modeste pana atunci se transforma in “game-changing practices”, in solutii care schimba complet modul de a face business sau de a exista, pur si simplu. Asa am vazut spre exemplu continutul mutandu-se pe Net (cu ceva ani in urma, nici nu bagam in seama ziarele online sau in general continutul online, in timp ce azi, multe publicatii se pot lauda cu un readership mai mare online decat offline). Asa am vazut, pentru un alt exemplu, cu au evoluat industrii ca banking-ul pe baza de Internet banking sau ticketing-ul liniilor aeriene trecand complet pe e-tickets (evident mai putin companii ramase in urma cum ar fi linia noastra aeriana nationala si alte cateva companii din lumea a treia), schimbari majore care au fost facute posibile tot prin evolutia Internet.

Iata de ce, sunt foarte multe sperante puse si in continuare in evolutia Internet-ului. Si cred ca de data aceasta sunt asteptari realiste, nu mai este un balon de sapun (mai ales ca dupa explozia “balonului” dotcom la inceputul lui 2000, probabil cel mai important efect vizibil al Y2K, atat utilizatorii cat si investitorii sunt azi mult mai precauti si incearca sa “sufle si in iaurt” ca sa nu se mai friga inca o data). Ce ne asteptam de la Internet pana in 2010? In primul rand, daca vorbim de Romania, probabil ca vedem in 2010 o ajungere din urma a altor tari europene din punct de vedere a penetrarii si proliferarii Internet-ului de banda larga (acolo unde, in mod surprinzator pentru unii, nu stam foarte prost nici chiar azi, prin comparatie chiar cu tari din UE). Unde stam insa foarte prost in prezent este in aria utilizarii Internet-ului, care este mult sub-utilizat in Romania. Evident, pentru Internet, killer-apps ar putea fi e-commerce, Internet banking, UCC (user-created content) si altele asemenea, dar din pacate, la noi inca majoritatea acestor aplicatii sunt oarecum sub-dezvoltate sau, in anumite situatii, s-au dezvoltat putin insa prezinta malformatii. Spre exemplu, daca este sa analizam in primul rand partea de e-commerce, exista tot felul de cifre despre aceasta industrie in Romania, insa ele ignora faptul ca, majoritatea tranzactiilor, sunt inca prea putin ancorate in e-commerce si reprezinta mai curand un model de tip `catalogue-order” sau “mail-order”, ceea ce face dificila orice evaluare a pietei e-commerce in acest moment. Ce s-ar putea intampla pana in 2010? Un salt urias va fi cu siguranta generat de proliferarea utilizarii cardurilor de plata si a metodelor electronice de plata (nu va place sa dati un numar de card pe Net din motive de securitate a informatiei sau din alte motive? PayPal sau alte sisteme asemenea lui vor fi acolo in curand, si in Romania, pentru a rezolva problema). In momentul in care asa ceva se va intampla (si cu siguranta un tipping-point pentru aceste solutii de plata electronica va aparea in Romania inainte de 2010), comertul electronic real va creste nu de cateva ori, ci de cateva zeci de ori. Si aceasta crestere ar putea reprezenta un adevarat Internet Leap, un salt urias nu doar pentru aceasta industrie, dar si pentru Romania in ansamblu, pentru ca Internetul, ca democratie “absoluta” este poate singura solutie pentru o tara ca Romania de a recupera in cativa ani o mare parte din diferentele economice, sociale sau chiar culturale fata de vestul Europei, acumulate nu doar in 50 ani de comunism, ci in sute de ani de dezvoltare diferita.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *