O carte despre business, desi nu o carte de business in adevaratul sens al cuvantului, Maverick este probabil cea mai vanduta carte non-literara in Brazilia in toate timpurile. Interesul pentru carte depaseste insa cu mult granitele Braziliei, deoarece autorul, brazilianul Ricardo Semler, CEO sau mai precis “consilier” al companiei Semco, impartaseste in aceasta carte un model de business absolut neobisnuit, un fel de “utopie de business moderna”, un falanster al sfarsitului de secol XX. Ricardo povesteste cum a transformat compania dintr-o structura traditionala, cu sefi, ierarhii, consilii de administratie si toate celelalte, intr-o companie total non-conformista, in care angajatii isi angajeaza si isi evalueaza sefii (si nu invers), se imbraca exact asa cum vor la birou si vin cand vor, pleaca la fel cand vor de la birou, o companie in care pana si biroul directorului a disparut, de fapt fiecare angajat e liber sa se aseze oriunde doreste in sediu atunci cand are ceva de facut, in care nu mai exista titluri (de genul CEO, COO sau CFO), in care literalmente nu mai exista reguli sau ziduri intre angajati si conducere, in care toti angajatii participa la deciziile importante si sunt actionari ai companiei cu procente semnificative. Pe scurt, Ricardo Semler spune ca a reusit sa readuca afacerea la stadiul de “business natural” in care lucrurile se intampla pentru ca angajatii vor asta si rezultatele sunt mult mai bune (profit, cresterea companiei dar si satisfactia celor care lucreaza acolo) decat intr-o companie traditionala. Desi sincer nu cred pe deplin ca asa ceva este cu adevarat posibil intr-o companie, sa zicem, din Europa, cateva dintre ideile lui Semler merita analizate, in scopul transformarii, macar pe anumite directii, a companiilor in care lucram sau pe care le conducem, catre un model ceva mai flexibil si mai “natural”.