Autostrazi spre nicaieri

2012-01-21 19:32:33
|
Marius Ghenea - Autostrazi spre nicaieri

Vorbim de foarte mult timp de programul de autostrazi al Romaniei, insa cred ca am scapat din vedere un amanunt foarte important: autostrazile pe care le construim in prezent in Romania, nu duc nicaieri! Sau si mai rau, duc dinspre “nicaieri” spre “nicaieri”. Sa ne gandim la Turda – Gilau, care doar cu mare indulgenta poate fi folosita pentru a ajunge la Cluj. Sa ne gandim la recent inaugurata si neterminata autostrada Timisoara – Arad, care pentru multi aradeni este inutila, deoarece daca vor sa ajunga in vestul Timisoarei, mai bine raman pe drumul national, decat sa se urce pe autostrada care se termina brusc la Giarmata. In plus, economic vorbind este o eroare sa faci o autostrada sud-nord intre Timisoara si Arad, cand in mod normal, culoarul european 4 este in acea zona de la est la vest, dinspre Deva spre Arad. Ocolul facut de autostrada este de cel putin 30-40km, cu alte cuvinte, daca se facea autostrada normal, drept, de la Deva la Arad, ar fi ramas “rest” inca 30-40km care ar fi acoperit costurile unei autostrazi independente intre Timisoara si Arad sau pana la jonctiunea cu culoarul european 4 (32km conform cu declaratia facuta la taierea panglicii). Sau, si mai ridicol, minunata autostrada Bucuresti – Ploiesti, care nici macar nu pleaca din Bucuresti, ci de pe centura orasului, asa incat cea mai mare parte a bucurestenilor vor continua sa mearga pe DN1, ca si pana acum, decat sa o ia pe centura orasului spre vest, si apoi sa urce pe autostrada, pentru a reveni spre est pe centura Ploiestiului, cu un ocol de cel putin 15 km. Azi, in prima zi de ninsoare din aceasta iarna in Bucuresti, s-a trezit si Boc sa mearga sa inspecteze lucrarile autostrazii, care e terminata “in proportie de 90%”, dar care, din cauza zapezii, nu se vedea deloc in imaginile prezentate de televiziuni. Plus ca ne jucam ca niste copii de-a kilometri: se vorbeste de o autostrada de 62 km de autostrada intre Bucuresti si Ploiesti, in conditiile in care, de la centura orasului (Otopeni) pana la Barcanesti, sunt fix 40km! Eu stiam ca rolul autostrazii este sa scurteze distantele, nu sa le mareasca! Insa probabil, mai ales in zona dintre Bucuresti si Ploiesti, traseul a fost deviat si de parcelele de teren ale clientelei politice, proprietari care abia asteptau sa li se exproprieze si lor terenurile, la un pret bun! De retinut ca de la centura orasului pana in oras nu s-au facut pana in prezent niciun fel de lucrari la autostrada (inca 7-8 km esentiali pentru functionarea corecta a acestei autostrazi), deci ma indoiesc ca aceasta se va “intepa”, mai devreme de 2-3 ani, in traficul din nordul orasului, asa cum era planul normal, initial. Si atunci unde sunt 62km? Am inceput iarasi sa depasim scriptic planul la hectar, ca pe vremea lui Ceausescu? O problema foarte importanta este si una de strategie a constructiei acestor autostrazi: pana in prezent nu s-a abordat nici macar una dintre sectiunile de drum din Romania cu probleme geografice majore, unde autostrada ar putea sa ajute la scurtarea semnificativa a intervalului de parcurs si sa aiba in acest mod o relevanta economica sporita: nici Comarnic – Brasov, nici Dealul Negru sau Valea Oltului si nici traversarea Apusenilor, pe Autostrada Transilvanina, nu au fost inca demarate. Ori, daca de la Bucuresti la Ploiesti, diferenta de drum ar putea fi de maxim cateva minute sau deloc, intre Comarnic si Brasov ai putea scurta chiar si cu cateva ore drumul, daca ne gandim la cozile formate de obicei in Valea Prahovei in weekend (sau ocazional, destul de des, cand e vreun accident). Senzatia mea este ca s-au abordat sectoarele cele mai usoare, ca sa aratam ca am facut niste kilometri, desi ei sunt foarte scumpi (fata de structura terenului si fata de preturile medii europene), prost directionati si, repet, multi dintre acesti kilometri nu duc de fapt nicaieri…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *