In ultimii ani tot mai multi autori au incercat sa descrie antreprenorul perfect. Parerea mea este ca nu poti sa combini pur si simplu 30% pasiune, 15 % incredere si 55% viziune ca sa obtii un antreprenor de succes, pentru ca in viata lucrurile sunt de multe ori mai complicate. In plus, din pacate, aceste “ingrediente magice” nu pot fi cumparate, insa au totusi avantajul ca pot fi dobandite, in mare parte. Am ales 14 calitati care mi se par foarte importante pentru un antreprenor, astazi vi le prezint pe primele doua.
Un antreprenor este in primul rand un om cu o serie de atribute si calitati dar si cu posibilitatea de dezvoltare personala continua. Calitatile si atributele despre care voi vorbi in continuare nu reprezinta o garantie a succesului antreprenorial, dar pot crea premisele acestuia, influentand pozitiv viteza de reactie si calitatea deciziilor in momente cheie ale dezvoltarii afacerii sale. Multe, daca nu chiar toate calitatile pe care eu le consider importante pot fi formate sau educate, nefiind însusiri predeterminate genetic sau în alt mod.
1. Viziune: Prima si poate cea mai importanta calitate a unui antreprenor este aceea de a fi vizionar. Este important de precizat ca un antreprenor vizionar nu este însa un magician cu un glob de cristal care sa aiba „viziuni” despre orice: în general, viziunea lui este focalizata pe planul sau de afaceri si pe activitatea pe care o desfasoara. In antreprenoriat viziunea este mai degraba capacitatea de a vedea lucrurile putin inaintea celorlalti.
2. Inteligenta si creativitate: Eu personal cred ca un antreprenor de mare succes este cel care nu este neaparat inteligent în întelegerea standard a cuvântului, si nici cel care a avut cele mai bune note la scoala, ci acela care are un nivel cât mai ridicat de inteligenta emotionala, pentru ca acela va fi cel mai potrivit lider, deci va putea conduce mai bine echipa sa cãtre succesul de business.
3. Cunoasterea domeniului de activitate; Nu iti deschide o afacere in domeniul prelucrarii diamantelor daca nu stii cum arata un diamant. Sa începi o afacere într-un domeniu pe care nu îl cunosti deloc ar fi un adevarat paradox (de fapt, ar fi chiar o prostie!). Incearca sa alegi un domeniu in care sa ai o minima experienta dobandita fie prin activitatea profesionala desfasurata pana in prezent, printr-un job part-time, fie mãcar printr-un internship sau activitati voluntare.
4. Perseverenta si determinare; In special la început de drum, atunci când obstacolele sunt mai mari, greselile sunt mai frecvente (din cauza lipsei de experienta), iar tentatia de a renunta este uneori uriasa (mai ales ca nici miza nu pare foarte importanta, daca este vorba de un start-up tipic, care se dezvolta organic). Nu renuntati decât atunci când puteti spune, cu maximã sinceritate, ca ati facut „tot ce se putea face”.
Evident, determinare nu înseamna însa ca nu trebuie sa ascultati nimic din ceea ce va spun ceilalti, colaboratorii, consultantii sau investitorii. Determinare înseamna sa mergeti mai departe catre îndeplinirea obiectivelor companiei folosind cele mai potrivite metode.
5. Charisma si persuasiune; Un antreprenor carismatic este acela care te captiveaza atunci când iti vorbeste despre afacerea lui, pentru ca pune pasiune, pentru ca stie despre ce vorbeste, pentru ca are viziune. În ceea ce priveste persuasiunea, aici lucrurile sunt mai simple: antreprenorii cei mai buni reusesc sa îi convingã pe cei din jur (angajati, parteneri), prin forta persuasiunii, ca afacerea lor este o afacere de succes si ca merita eforturile si suportul lor.
6. Responsabilitate; antreprenorii sunt oameni care trebuie sã dea dovadã de foarte multã responsabilitate. Spre deosebire de cei care nu sunt antreprenori, acestia sunt raspunzatori nu doar fata de propria lor persoana si de familia lor, ci si fata de toti cei implicati, direct sau indirect, in afacerea pe care un antreprenor o dezvolta.
7. Decision-maker (sa fie o persoana care ia decizii rapid si eficient); poate cel mai important lucru pe care îl face un antreprenor zi de zi este sa ia rapid deciziile cele mai potrivite. Sunt oameni care asteapta aceste decizii, atât cei de la vânzãri, cât si cei de la achizitii, de la financiar, de la productie.. Iar aici, în opinia mea, apare marea „arta” a unui antreprenor valoros: mai bine iei o decizie gresita acum, decât sa iei o decizie mai buna mai târziu. Uneori, întârzierea unei decizii poate însemna pierderea unei oportunitati sau chiar pierderi financiare reale.8.
8.Problem-solver. Una dintre definitiile antreprenorului este „acea persoana care se uita la o problema si o vede ca pe o oportunitate, iar apoi actioneaza asupra sa”. Niciodata, un bun antreprenor nu vine sa prezinte probleme, ci solutii. El nu foloseste expresia „avem o problema”, ci mai întotdeauna spune „cred ca putem gasi o solutie” sau „avem o solutie” sau chiar „iata o oportunitate”.
9.Gut-feeling (fler antreprenorial) Eu personal sunt dintre cei care cred în gut-feeling, deoarece am vazut, în ultimii 10 ani, prea multi antreprenori care aveau acest fler, în mod indiscutabil, fler care i-a ajutat sa construiasca multe proiecte de business de succes.
Concret, în momente în care deciziile rationale ar fi fost altele, am presimtit sa fac altceva decât mi-ar fi dictat o analiza rationala. Cu siguranta, pe gut-feeling nu ar trebui sa ne bazam decât atunci când nu avem deloc date concludente despre o anumita situatie, astfel încât orice decizie am lua, ar fi o decizie de tip „coin tossing” (ca si cum am da cu banul). Dar, sa fim seriosi, sunt numeroase astfel de situatii în activitatea antreprenoriala, în care o decizie seamana foarte mult cu „a da cu banul”. În aceste situatii, nu as recomanda niciunui antreprenor sa dea cu banul, ci sa îsi foloseasca mai bine acest gut-feeling, care, într-o masura mai mica sau mai mare, este prezent în orice antreprenor valoros.
10.Gândire pozitivã
În activitatea antreprenoriala chiar nu au ce cauta pesimistii, negativistii, nihilistii sau orice asemenea specii umane care au o gândire negativa. Daca nu poþi gândi pozitiv, nu poti fi un bun antreprenor. Este o regula de baza, iar daca un om cu o personalitate negativista sau pesimista este interesat sa devina antreprenor, este bine „sa lase la usa”, aceste caracteristici si sa îmbratiseze de la bun început una dintre cele mai importante calitati antreprenoriale, aceea a unei gândiri pozitive
11.Pasiune pentru propria afacere
Orice antreprenor valoros este PASIONAT de ceea ce face în activitatea sa zilnicã! De fapt, acesta este un autotest pe care fiecare antreprenor ar trebui sa îl faca: sunteþi cu adevarat pasionati de activitatea pe care o desfasuraþi ca antreprenori? Daca raspunsul este „nu” sau chiar „nu stiu” si sunteti în faza de start-up a unei afaceri antreprenoriale, cred ca ar trebui sa va gânditi de doua ori înainte de a continua, pentru ca o dezvoltare antreprenoriala initiala (start-up) care nu este bazatã pe pasiune, are foarte puþine sanse de reusita
12.Eticã personalã
Un antreprenor valoros nu încalcã niciodatã principiile etice în afaceri sau în viata personala. Sau, cum ar spune un teoretician al eticii în afaceri, „winners never cheat”. Într-un fel, imediat ce ai început sa înseli, sa minti, sa joci incorect, chiar daca în aparenta afacerea ar putea sa mearga foarte bine în continuare, în realitate esti deja pe o panta descendenta, pentru ca asa cum minciuna are picioare scurte, nici lipsa de eticã nu poate merge mult mai departe. In esenta, chiar daca ii convingi pe ceilalti, nu poti sa te pacalesti pe tine, iar tu vei sti ca nu esti un succes, ci doar un „esec deghizat în succes”
13.Încredere în oameni
Nu poþi realiza o construcþie antreprenoriala durabila si scalabila fara a te baza pe un concept foarte simplu si clar, numit „delegare”. Daca vrei ca businessul tau sa creasca peste nivelul la care l-ai putea dezvolta tu, de unul singur, trebuie sa începi sa delegi tot felul de activitati si decizii importante, cu impact în rezultatele afacerii. Iar ca sa poþi delega aceste decizii si prerogative, trebuie sa poti avea încredere în oameni.
Problema cu încrederea este una general umana, cu o mica excepþie atunci când e vorba de acelasi sânge, deci despre copii si pãrinþi, dar nimic mai mult). De aici apar uneori, în dezvoltãrile antreprenoriale, greseli suplimentare, numite generic „familie”: antreprenorii cred ca, angajând oameni din familie, pot depasi problemele de încredere care sunt genetic determinate, dar rezultatul este de multe ori contrar.
Gânditi-vã cât de complicat ar fi sa va concediati sotia (sau sotul) care sunt angajati în companie sau în afacerea pe care o detineti, ca antreprenor: vreti sa ajungeti în acea situaþie sau mai bine încercati sa faceti în asa fel încât sa nu fiti niciodata pus în situatia sa decideti concedierea unui membru apropiat al familiei?
Text prelucrat din cartea “Antreprenoriat”