Un articol interviu aparut in Business24.ro, in legatura cu Chivas The Venture, competitia globala pentru antreprenoriat cu impact social, la care participa si Romania, dar si in legatura cu alte activitati de dezvoltare antreprenoriala, asezonate cu informatii despre whisky-ul meu favorit. Avem din nou o selectie foarte buna de proiecte antreprenoriale in finala nationala a Chivas The Venture, din pacate numai unul, cel mai bun proiect, va merge in finala globala, unde premiile totale ajung la un million de dolari.
Succes participantilor, eu unul voi incerca sa ii ajut pe toti sa isi imbunatateasca in continuare planurile de business si sa isi sporeasca sansele de succes nu doar pentru aceasta competitie, dar in general, pentnru succesul businessului lor.
Mai jos am preluat cateva extrase ale interviului de pe site-ul Business24.ro.
Pentru inceput, va rugam sa ne spuneti mai multe despre Chivas Venture si motivele pentru care sunteti in continuare alaturi de aceasta competitie, ca membru al juriului.
Chivas Venture este, in primul rand, o provocare si o oportunitate extraordinara pentru toti antreprenorii romani care considera ca prin business-ul lor schimba Romania si lumea in bine. Competitia vizeaza antreprenoriatul cu impact social si aduce la aceeasi masa afaceri din toata lumea, punand in joc fonduri de finantare in valoare de 1 milion de dolari. De mai multi ani sunt implicat in numeroase proiecte de dezvoltare antreprenoriala in Romania, atat in diverse jurii ale unor concursuri de pitching cat si pe partea de educatie antreprenoriala. Astfel, Chivas Venture a fost de la inceput un proiect potrivit pentru mine si sunt bucuros si onorat sa ma aflu in juriu inca de la lansarea competitiei pe plan local, in 2015.
In primele editii Chivas Venture am descoperit multi antreprenori romani curajosi, cu afaceri cu impact social solide, ceea ce mi-a confirmat faptul ca si la noi acest segment de antreprenoriat are un mare potential.
Acest lucru este, de altfel, si motivul pentru care fac parte din juriul competitiei: impactul in societate promovat de Chivas Venture, care cred ca ar trebui sa fie din ce in ce mai mult un obiectiv major al antreprenorilor de la noi, sa faca o diferenta in bine in societate cu produsele si serviciile lor, cu viziunea si atitudinea lor. La final, fiind vorba despre Chivas, un brand global valoros si cu care imi face placere sa ma asociez, iata un motiv in plus sa ma aflu in juriul Chivas Venture de la an la an.
Cea de-a treia editie a Chivas Venture a adus in fata dumneavoastra o multime de idei de afaceri cu impact social. Care au fost criteriile dupa care ati selectat concurentii?
Cel mai important criteriu de selectie pe care l-am avut in vedere este impactul social al business-urilor inscrise in Chivas Venture. Participantii au trebuit sa ne convinga ca afacerea lor se califica pentru a primi finantare, ca este sustenabila pe termen lung si ca rezolva intr-adevar o problema ori intalneste o necesitate sociala.
Mai apoi, celalte criterii dupa care ne-am ghidat sunt:
– Oportunitatea existenta in piata si marimea afacerii
– Impactul demonstrabil: impact social sau de mediu masurabil si un model care poate scala;
– Model de afacere bine gandit si strategie organizationala;
– Fezabilitate din punct de vedere financiar si sustenabilitate: sa produca profit
– Experienta si competentele echipei de management
Doar cinci dintre ei au ramas in cursa pentru titlul de reprezentant al Romaniei in finala globala. Ce au in comun cei cinci antreprenori?
In primul rand, atitudinea! In cazul finalistilor Chivas Venture, atitudinea a facut diferenta, mai ales ca a existat si o componenta importanta de pitching, de prezentare a proiectului, in evenimentul din semifinala. Toti cei cinci candidati au avut atitudinea potrivita: s-au prezentat in fata noastra increzatori in proiectul lor si in forta pe care o au sa schimbe lumea.
Bineinteles, toti au in comun proiecte valoroase, de impact, prin care au reusit sa convinga juriul sa mearga mai departe.
Cu acest arsenal, care sunt sansele Romaniei la finala globala a competitiei?
In primii doi ani de concurs, reprezentantii Romaniei au ajuns pana in sferturile de finala in etapa globala.
Insa ceea ce a demonstrat experienta lor este ca, oricare ar fi rezultatele, finalistul care merge mai departe in etapa globala are in fata o serie de oportunitati uriase de networking cu antreprenori, dar si cu business angels si investitori internationali.
Astfel, poate obtine finantare pentru business-ul lui chiar daca nu castiga si etapa globala a proiectului Chivas Venture.
Cum ati descrie antreprenorii romani, cand vine vorba despre idei de afaceri?
Antreprenorii romani sunt foarte creativi, in opinia mea, in sensul ca vin cu foarte multe idei noi si chiar ideea initiala de business, de la care pornesc, trece prin numeroase etape si modificari pe parcursul dezvoltarii proiectelor de business.
Aceasta creativitate este pe de o parte sursa unor afaceri cu mare potential, dar in exces, creativitatea antreprenorilor romani poate duce la pierderea focusului si la o eficienta redusa.
Uneori exista capcana de a vrea sa incepi mai multe lucruri in acelasi timp si sa nu reusesti sa faci niciunul suficient de bine. Din acest punct de vedere, fara a generaliza, recomandarea mea pentru multi antreprenori aflati la inceput de drum este sa se concentreze pe un singur proiect de business, pe cat posibil un model simplu si clar, care sa fie tot timpul in focusul lor.
Toti cei cinci finalisti locali vor participa intr-un program de mentorat. Spuneti-ne mai multe despre acesta. Ce urmeaza pentru finalisti?
Intr-adevar, toti cei 5 antreprenori finalisti din etapa locala Chivas Venture vor participa la editia din februarie a programului BusinessDrive.
Conceput ca un mini-MBA si structurat ca un workshop interactiv cu durata de cinci zile, programul BusinessDrive include module teoretice care abordeaza, din perspectiva managerial-financiara, principalele “zone critice” ale unei afaceri: Marketing, Vanzari, Productie, Logistica, Resurse Umane, dublate de module practice in care participantii sunt implicati direct in procesul decizional si conducerea unei afaceri realist simulate cu ajutorul unei aplicatii software dedicate, pe parcursul a 4 cicluri anuale de business. Este un program pe care il sustin impreuna cu Dragos Popescu.
In ceea ce priveste parcursul finalistilor Chivas Venture, pana sa ne intalnim la BusinessDrive vor avea cateva probe de rezolvat in finala locala a competitiei, in cadrul carora isi vor demonstra abilitatile de business.
Castigator Chivas Venture va fi desemnat acela care va reusi sa ne convinga, pe mine si pe colegii din juriu, ca merita sa reprezinte Romania la etapa globala.
Asadar, desi ati renuntat la statutul de Business Angel, nu ati renuntat la a da aripi micilor afaceri prin astfel de proiecte. In afara de Chivas Venture si BusinessDrive, cum se mai pot bucura micii antreprenorii romani de experienta dumneavoastra in mediul de business?
Am lansat recent si Cursul Intensiv de Antreprenoriat, un curs intensiv de doua zile care se adreseaza antreprenorilor ce planifica infiintarea si dezvoltarea primei afaceri, dar in egala masura si celor care conduc deja o afacere si isi doresc dezvoltarea profitabila a acesteia, sau conduc o afacere cu probleme sau care stagneaza si vor solutii pentru restructurarea acesteia si reluarea cresterii. In plus, pot beneficia de curs si managerii din companii antreprenoriale, care isi doresc sa inteleaga mai bine ce inseamna activitatea antreprenoriala. Urmatoarea editie va avea loc in perioada 29-30 ianuarie, informatii puteti gasi pe www.ghenea.ro.
Site-ul este actualizat permanent si ofera informatii si despre alte programe destinate antreprenorilor, cel mai nou fiind BusinessDrive Startup, program ce va avea loc in 17 ianuarie, axat pe o competitie de pitching urmata de o competitie de tip simulare de business.
Ce planuri aveti pentru 2018, pe zona de business?
Voi continua investitiile prin fondurile Venture Capital ale 3TS Capital Partners si implicit Catalyst Romania.
In plus intentionam sa mai ridicam un fond pentru Romania, tot pentru companii inovative, aflate in etapa de crestere rapida, in special din zona IT si tehnologie.
Cum vedeti mediul de afaceri romanesc in 2018, judecand dupa toate schimbarile care se petrec in acest moment la nivel de legislatie si nu numai?
Sper sa revenim la normalitate din acest punct de vedere in 2018. Din pacate, anul 2017 a fost si continua sa fie o bulversare pentru antreprenorii romani, cu mult prea multe modificari (sau propuneri de modificari) legislative pe partea de fiscalitate, dar si in general schimbari prea multe si prea bruste in ceea ce priveste legislatia relevanta pentru agentii economici.
Romania este intr-o faza de crestere economica rapida, cea mai rapida crestere din UE, in continuare, astfel ca stabilitatea legislativa (si in general stabilitatea reglementarilor) este absolut necesara pentru a mentine si pentru a asigura o crestere durabila.