Covid19, o criza asimetrica?

2020-03-26 20:26:20
|
Marius Ghenea - Covid19, o criza asimetrica?

Criza de sanatate creata de noul coronavirus manifesta o evolutie oarecum uniforma la nivel global, cu cateva exceptii notabile ne aflam in continuare, cam in toate tarile, in acest ritm alarmant de crestere de 33% pe zi (foarte ciudat si in ceea ce priveste numarul de infectati dar si in ceea ce priveste numarul de decese, asa cum arata un studiu recent al London Business School), o situatie evident extrem de ingrijoratare, deoarece 33% pe zi inseamna o crestere colosala intr-o luna, mai precis o crestere de aproape o mie de ori! De fapt, chiar aceasta este si situatia Romaniei pana in prezent, a ajuns azi, joi, 26 martie, la peste o mie de persoane infectate, de la data la care a fost testat pacientul zero, acum o luna. Ramane de vazut, intr-adevar, cand va fi varful acestei pandemii si in ce masura deciziile stricte de distantare sociala si carantina la nivel de tara, oras sau provincie, luate de multe guverne, vor da rezultatele asteptate.

Trecand insa la criza care in opinia mea va fi si mai grava, cea economica, constatam ca aici lucrurile nu evolueaza chiar simetric, dimpotriva: la prima vedere, tarile bogate vor iesi si mai intarite din aceasta criza, iar tarile sarace, precum Romania, au toate sansele sa iasa si mai slabite, mai sarace, mai putin competitive. Iata de ce am insistat si insist pentru o actiune rapida si masiva a guvernului Romaniei in acest moment, cu jumatati de masura nu va putea fi tinuta in picioare economia. Business-ul privat va intra in colaps, in conditiile extreme ale acestei crize fara precedent. Vazand interventiile masive ale altor guverne europene sau din alte parti ale lumii, la nivel dublu-digit din PIB, exista riscul ca Romania sa ramana si mai in urma, cu o competitivitate si mai grav afectata dupa criza, in conditiile in care in economia globala de azi, este esential sa ramanem competitivi, sa ramanem in joc. Dar despre asta, probabil intr-un articol separat cu privire la nivelul de interventie pe care il vad necesar in acest moment, sau oricum cat mai rapid.

De asemenea, aceasta asimetrie se pastreaza deocamdata ca proiectie si pentru diversele verticale de business, acolo unde estimam ca afacerile care au produse care adreseaza nevoile de baza ale piramidei Maslow (nevoile fiziologice) vor continua sa aiba cifre de afaceri bune si in crestere, vor prospera in plina criza, in timp ce afaceri care adreseaza nevoi din partea de sus a piramidei ar putea sa fie complet distruse de valul acestei crize, mai ales in lipsa unui suport guvernamental rapid si masiv! Sa nu uitam ca anumite afaceri din aceasta zona au fost practic inchise prin decret guvernamental deci nu vorbim de aceleasi ipoteze ca in criza economica din 2009, cand putem spune ca anumite afaceri, anumite companii s-au dezvoltat intr-un mod care nu era durabil, au avut management de calitate proasta, au luat decizii foarte riscante, etc.. Cumva multe dintre acele companii care au cazut in perioada aceea de criza, aveau toate motivele sa cada, sa intre in faliment, dar in prezent, chiar si companiile care au management excelent, care au luat decizii corecte de business, care au fost corect finantate de actionarii lor, se vad in situatia sa inchida compet sau sa declare faliment, pentru ca pur si simplu, afacerea lor a fost inchisa printr-o ordonanta militara, exact ca in perioada unui razboi. Este foarte important in aceste conditii sa acceptam ca din pacate, in criza, ca si in razboi, unii au mai mult noroc decat ceilalti, nu este neaparat supravieturiea business-urilor celor mai bine adaptate sau mai bine manageriate, ci pur si simplu o chestiune care tine de noroc, respectiv de modul cum virusul a atacat la nivel pandemic si care au fost afacerile care au avut de suferit la fel ca in situatia in care ar fi fost trimise “pe front in linia intai”, de unde nu prea scapa mai nimeni: travel, horeca, evenimente, etc.

Daca, pentru a incerca o analogie bazata pe virusuri, problema nu era cu un virus de tip gripa, ci cu unul informatic, un virus de calculator sau de smartphone, care s-ar fi raspandit pandemic la fel de rapid si pentru care nu ar fi existat un anti-virus, putem sa ne imaginam care ar fi fost companiile care ar fi suferit in primul rand, ar fi fost cele care sunt mai mult in zona de tehnologie, sau se bazeaza foarte mult in activitatea lor pe tehnologie si IT: un mic hotel sau un mic restaurant de familie ar fi continuat nestingherite activitatea, ba chiar, cel putin pentru o perioada, ar fi prosperat. E foarte important sa intelegem cum actioneaza aceasta criza, o criza economica bazata pe decrete guvernamentale in intreaga lume, ca sa intelegem si cum poate fi rezolvata problema, evident tot prin interventie a statului, insa de aceasta data, in sensul injectarii de cash in economie si in buzunarele oamenilor care au ramas fara activitate sau a caror activitate s-a redus in mod semnificativ.

La final, daca luam “la intamplare” doua platforme globale cunoscute, una care face rezervari la restaurant, OpenTable, alta care face home-delivery, sa zicem Glovo, in mod normal cele doua companii se bazeaza pe tehnologii asemanatoare, actioneaza in piete asemanatoare, aduc o valoare similara clientilor lor, persoane fizice in principal, din intreaga lume. SI totusi, ieri OpenTeble a anuntat ca cererea a scazut cu 100% (chiar asa a fost anuntul, e un fel de a spune ca cererea de rezervari la restaurante a scazut la zero la nivel global). De fapt, grafiul facut public de companie arata ca in abia in jurul datei de 10 martie (adica la doua luni dupa debutul in China al epidemiei), cererea scazuse cu 20%, iar apoi pentru scaderea de la 20% la 80% nu a mai fost nevoie decat de o saptamana, iar in urmatoarele cateva zile, a scazut in continuare pana la zero. Timp in care Glovo incearca sa faca angajari pe toate pietele, sa creasca numarul de colaboratori si parteneriate, deoarece inregistreaza o crestere masiva a cererii, careia efectiv nu ii poate face fata. Nu este doar problema lor, e problema intregii industrii de livrare la domiciliu, evident fara legatura directa cu performantele acestor companii, ci pur si simplu din cauza ca oamenii stau in casa si totul este oricum inchis asa ca singurele variante sunt cele cu livrare. Ca sa nu mai spunem ca, tot zilele trecute, Amazon a anuntat ca are nevoie de inca cel putin 100,000 angajatii (o suta de mii!), deoarece cererea a crescut pe toate pietele unde sunt prezenti, iar in tarile care sunt cele mai lovite de criza in acest moment, ca Italia sau Spania, au anuntat de asemenea ca nu mai pot asigura livrari decat la produse esentiale, anuland orice alte comenzi din aceste piete.

Sigur ca, peste o perioada de timp, probabil nu peste mult timp, si aceste afaceri din retail sau livrari care au un “surge” acum, o crestere exponentiala a cererii, vor incepe sa simta efectele crizei, pentru ca vor fi mai putini bani, mai putina activitate economica si, in mod logic, chiar daca nu de la inceput, dar la un moment dat, si aceste afaceri vor fi afectate. Si dimpotriva, este posibil ca cei care isi vor reveni mai rapid, dupa reluarea unei vieti cat de cat normale, sa fie tocmai micile restaurante, magazinele, pensiunile si hotelurile care vor fi in proximitatea noastra, deoarece probabil oamenii vor incepe sa se reacomodeze cu lumea facand pasi mici si incepand de aproape, apoi poate mergand din nou spre mai departe.

Marius

 

Photo credit: Foto: Brain light / Alamy / Alamy / Profimedia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *