Interviu BusinessDays

2020-04-07 13:34:34
|
Marius Ghenea - Interviu BusinessDays

Am oferit ieri un interviu pentru BusinessDays privind criza cauzata de Sars Cov2 si efectele acestei crize asupra antreprenoriatului romanesc si asupra economiei. Gasiti mai jos intrebarile si raspunsurile pe care le-am oferit privind provocarile intampinate de companii si masurile de diminuare a efectelor crizei pe care eu le vad oportune in acest moment:

Business Days: Se schimba paradigma in antreprenoriat odata cu aceasta criza?

Marius Ghenea: Este pentru prima oara in istoria contemporana a antreprenoriatului, la nivel global, cand afacerile sunt oprite complet, in mod masiv si in majoritatea tarilor lumii, pe numeroase verticale tipice (horeca, travel, evenimente, retail traditional in locatii independente sau in centre comerciale, etc.), prin decrete guvernamentale: ultima oara cand s-a intamplat asa ceva la o scara asemanatoare (mai mica insa ca intindere globala) a fost in cel de-al doilea Razboi Mondial, adica acum 80 ani. In mod clar, paradigma antreprenoriala se va schimba, in fata unui asemenea eveniment fara precedent la scara globala, incomparabil din acest punct de vedere cu criza din 2008-2009.

Business Days: Ce este prioritar in acest moment si la ce sa fie atenti antreprenorii in aceasta perioada?

Marius Ghenea: Am scris mult si pe blog-ul meu pe aceasta tema, la www.ghenea.ro se pot gasi multe sfaturi pentru antreprenori, care sper sa fie utile. Principalele preocupari ar trebui sa fie pentru cash-flow si prezervarea lichiditatilor cu orice pret, analiza viabilitatii business-ului in acest nou context, atat pe termen scurt cat si pe termen mediu, analiza posibilelor pivotari sau reinventarea business-ului in aceasta situatie si, la final dar nu in cele din urma si analiza posibilelor oportunitati care ar putea fi generate de criza.

Business Days: Ce insemna adaptare antreprenoriala acum si cum se traduce asta in business in timp de criza?

Marius Ghenea: Putem invata foarte multe lucruri acum de la startup-urile antreprenoriale, ma refer la reguli de startup care devin acum perfect vaiabile si pentru companii care opereaza demult pe piata, pentru ca toti ar trebui sa gandim business-ul acum, ca si cand l-am gandi de la zero: pe partea de adaptare, as vedea o analiza utila cea de oportunitati de pivotare, mai ales pentru afaceri care sunt exact in “ochiul furtunii” si care ar putea fi afectate pe termen mai lung (travel, evenimente, horeca).

Business Days: Din punctul tau de vedere, care ar fi 4 -5 masuri care trebuie aplicate intr-o firma  ca sa poata continua activitatea in aceasta perioada?

Marius Ghenea: Reducerea la minim a iesirilor de cash din firma, transformarea in cash a oricaror creante neincasate, reducerea costurilor de personal folosind orice solutie rezonabila pentru companie, inclusiv cele subventionate de stat si o alta masura foarte importanta, analiza de cash-runway, un KPI imprumutat tot din experienta startup-urilor care ne spune cate luni am mai avea cash, daca vanzarile ar ajunge la zero (evident, pentru companii care nu sunt la zero, ar trebui luat un scenariu realist, dar conservativ, optimismul excesiv nu ajuta deloc intr-o astfel de perioada).

Business Days: Se vorbeste in ultimele zile de niste termene care ne dor – pentru o luna de criza ar trebui 9 luni de revenire. Ce crezi despre aceste termene, sunt realiste?

Deja vorbim despre euristica aici, pentru ca situatia specifica este una fara precedent, asa ca un astfel de studiu ar putea genera informatii noi: din pacate, spre exemplu acest numar, 9 luni de revenire pentru o luna de lock-down, va fi confirmat doar in timp, eu personal nu cred foarte mult in el, deoarece depinde de un set de factori, unul dintre cei mai importanti fiind modul cum se face interventia guvernamentala, multe state ale lumii intervin masiv cu lichiditati pentru companiile private, astfel ca revenirea s-ar putea sa dureze totusi mai putin; pentru alte companii, revenirea dupa o astfel de perioada va dura un timp infinit, vorbim despre companiile care vor intra in faliment, probabil foarte multe, in aceasta criza.

Business Days: Care au fost primele sfaturi pe care le-ai dat firmelor in care investesti direct sau cu fondul de investitii? Care au fost primele masuri de luat din punct de vedere management, produse, clienti, angajati?

Marius Ghenea: Aceleasi sfaturi pe care le-am impartasit si mai sus, aici in acest material. Desigur, o companie care are un investitor venture capital sau private equity are o protective implicita, un safety-net dat de faptul ca fondurile de investitii pastreaza in general in rezerva sume de bani pentru follow-ons, adica pentru investitii ulterioare, inclusiv pentru asemenea situatii de criza; deci spre deosebire de o companie antreprenoriala fara investitori VC, companiile noastre stiu ca intr-o oarecare masura se pot baza pe noi, ca investitori; cred insa ca mai important decat banii este sa incercam sa ii ajutam cu experienta noastra, in aceste momente, pentru a evita panica si deciziile pripite

Business Days: In aceste momente un investitor/ fond de investitii este mai circumspect in plasarea banilor sau este necesar sa se implice si mai mult?

Marius Ghenea: Principiul legat de conservarea cash-ului este valabil intr-o asemenea perioada si pentru fonduri de investitii, deci chiar acum toti suntem mult mai atenti unde punem bani, ce sume si in ce conditii, este normal, avem si o obligatie pentru ceilalti investitori ai fondului; partea buna este ca in fondul nostru, rezultatele sunt bune si companiile nu sunt afectate semnificativ, poate tocmai pentru ca adreseaza problemele crizei, adica autmatizeaza procese, elimina nevoia de prezenta fizica, sunt online, au produse digitale care nu sunt subiectul unor probleme de supply-chain etc.

Business Days:  Care este rolul principal al business angels in aceasta perioada? Tu cum o resimti?

Marius Ghenea: La fel, trebuie sa fie implicati, sa ajute cu experienta lor, poate si cu banii lor, acele companii viabile si care pot reveni bine din aceasta criza

Business Days:  Ai reusit sa faci o analiza a firmelor in care investesti? Care sunt principalele concluzii?

Marius Ghenea: Primele concluzii sunt ca majoritatea au fost bine pregatite pentru o criza, pentru orice criza, deoarece au lucrat oricum si inainte de criza pe o structura de costuri foarte supla, pe costuri variabile foarte mult, cu planuri de business facute corect pe termen mai lung care luau in calcul si scenarii catastrofice.

Business Days:  Ce ai observat – ce se intampla cu proiectele de dezvoltare sau lansare de produse se adapteaza la context?

Marius Ghenea: Sunt situatii diferite, in diferite companii: la unele, proiectele de dezvoltare continua asa cum au fost planificate (mai ales cele pe termen mai lung, care aveau asigurata o finantare separata), altele au fost adaptate si reduse ca obiective, ca scope-of-work, iar altele au fost complet oprite, mai ales daca erau proiecte de termen scurt care nu sunt in acest moment viabile, din cauza crizei si distantarii sociale impuse.

Business Days: Cum resimt companiile cu care lucrezi fenomenul work from home? S-au adaptat la asta? Ce tooluri folosesc? Tu ce tool-uri de lucru folosesti?

Marius Ghenea: E interesant de vazut ca acum majoritatea, daca nu toti angajatii, isi doresc sa se intoarca la birou! 😊 Ceea ce arata ca lucrau in realitate bine in echipa si ca activitatea de la birou era pentru ei nu doar un mod de a incasa un salariu, ci si o parte importanta din implinirea lor personala. Unii se acomodeaza mai greu, altii mai usor, dar toti ar prefera acum sa lucreze in echipa de la birou. Avem situatii in cateva companii care au raportat productivitati de peste 100% de acasa, deoarece oamenii nu au ce sa faca altceva si atunci continua sa lucreze la proiecte de business si seara sau noaptea, de asemenea, de multe ori, si in weekend, fara sa fie evident obligati sa faca asta. Cu privire la tool-urile folosite, slava Domnului ca avem destule, putem alege: pentru cei care aveau deja un mod de lucru remote (distributed offices, de exemplu), deja tool-uri ca Zoom, Slack etc. sunt folosite de mai mult timp si functioneaza. E important ca cei care lucrau inainte numai intr-un birou, pe principiul de tehnologie on-premise, sa se miste rapid catre cloud, catre solutii de comunicare, colaborare si project-management de tip SaaS: chiar daca nu pare neaparat o prioritate, eu cred ca este foarte important, deoarece cu vehicle instrumente care nu functioneaza bine in varianta work-from-home, pierderea de productivitate poate fi uriasa, mai ales la companii care continua cu motoarele aproape la fel de turate, de exemplu firme de contabilitate, care acum sufera daca nu au trecut la solutii cloud, pentru ca este mult mai greu sa gestioneze informatia si colaborarea atat cea interna, cat si cea cu clientii.

Business Days: De unde este bine pentru un antreprenor sa isi ia informatia? Tu de unde o iei?

Marius Ghenea: Din surse credibile, pe care mi le-am construit in timp. Cred ca la fel ar trebui sa facem cu totii: sa apelam in primul rand la acele surse de informatie pe care le foloseam si inainte de criza, in care aveam incredere si inainte de criza, pentru ca ele sunt probabil cele mai sigure surse. Eu insumi pun acum mult continut pe Internet (Facebook, LinkedIn, site www.ghenea.com, etc.) pe subiecte de interes pentru antreprenorii afectati de criza Covid19. Desigur, in aceasta perioada e nevoie si de surse noi de informare, dar ele trebuie cat mai atent verificate, mai ales la cat fake-news circula in aceasta perioada pe Internet. O problema importanta in aceasta perioada este ca avem de fapt prea multa informatie care ne bombardeaza din toate directiile, offline si onlne. Sfatul meu este sa nu intrati in prea multe grupuri noi de Whatsapp, Facebook etc., de asemenea nu ezitati sa iesiti din astfel de grupuri daca ele nu corespund asteptarilor voastre de comunicare si informare.

Business Days: Acum ca toti suntem online, poate fi vazut acest fenomen si ca o oportunitate pentru o companie sa lanseze produse si sa le testeze altfel decat o faceau pana acum?

Marius Ghenea: Intr-o mai mica masura, deoarece orice teste facute acum, intr-o perioada de stress fara legatura cu o perioada normala de activitate online, poate genera rezultate contradictorii si testul va trebui reluat oricum. Este insa o ocazie excelenta sa incercam sa devenim vizibili acum pentru cei multi care oricum sunt inchisi in casa, astfel incat sa isi aminteasca de noi in mod favorabil ulterior. Deci incercati sa va imprieteniti cu publicul tinta, mai curand decat sa incercati acum sa le livrati un mesaj pur comercial.

Business Days: Cat de mult se restrange in aceasta perioada divizia de dezvoltare a unei companii, mai ales in zona de IT?

Marius Ghenea: In unele locuri, am vazut restrangeri cu 60-70%, ceea ce e foarte mult, insa pe de alta parte, mai ales intr-o asemenea perioada, chiar daca reprezinta un cost, nimeni nu is poate permite si nimeni nu ar trebui sa isi puna problema sa renunte complet la IT, pentru ca ar insemna sfarsitul afacerii, mai ales in acest context de criza covid19.

Business Days: Care sunt previziunile tale referitoare la iesirea din criza? Cam cat va dura si cat de dura va fi?

Marius Ghenea: Nu as vrea sa avansez niste date cu privire la iesirea din izolare, repornirea economica si iesirea din criza, deoarece sunt inca mult prea multe necunoscute, din pacate multe dintre variabile nu sunt in Romania, ci in pietele mari globale. Mai precis, cred ca ar trebui sa vedem si sa intelegem cat mai bine cum revine China din aceasta situatie (ei fiind primii care au iesit din perioada de contagiune masiva), apoi sa vedem cum evolueaza situatia in SUA, in acest moment nici ce se intampla in China, nici ce se intampla in SUA, nu ne da prea mare incredere ca va fi o criza scurta.

Interviu preluat de pe pagina oficiala BusinessDays

Marius

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *