Barometrul SmartBill ia pulsul activitatii IMM-urilor din Romania!

2020-05-08 11:37:05
|
Marius Ghenea - Barometrul SmartBill ia pulsul activitatii IMM-urilor din Romania!

Sunt bucuros sa vad ca echipa SmartBill a lansat in aceste zile un instrument foarte util pentru analiza evolutiei activitatilor IMM-urilor din Romania in contextul crizei Covid-19, respectiv Barometrul SmartBill. Comunicatul de presa il puteti gasi aici.

De unde am pornit cu acest concept? Am inceput de la observatia simpla ca zeci de mii de intreprinderi mici si mijlocii din Romania, afaceri antreprenoriale locale, isi desfasoara activitatile de facturare, dar si alte procese de business, spre exemplu gestiunea sau contabiitatea, prin platforma cloud furnizata de SmartBill. Astfel avem posibilitatea sa le dam informatii, atat lor cat si pietei in general, despre modul cum evolueaza valoarea cumulata a vanzarilor, ceea ce cred ca e foarte important mai ales in aceasta perioada de volatilitate maxima din punct de vedere al activitatii companiilor antreprenoriale romanesti. Pentru a oferi informatii cat mai utile, barometrul compara valorile totale pentru luna curenta fata de luna trecuta, dar si fata de luna similara a anului anterior. In plus, segmenteaza aceste rezultate atat din perspectiva geografica pentru fiecare dintre regiunile tarii si Bucuresti, cat si din perspectiva sectoriala, aratand care sunt zonele cele mai afectate pe de o parte, dar si categoriile de afaceri care poate au avut o evolutie pozitiva tocmai din cauza schimbarii obiceiurilor de consum intr-o astfel de perioada de criza atipica. Chiar zilele trecute, Ministerul Finantelor a anuntat niste rezultate consolidate cu privire la evolutia consumului in luna martie, indicand o evolutie cu 8% in plus la nivel national, fata de martie 2019. Am facut o comparatie cu rezultatele noastre, care arata o crestere de 9% in martie, ceea ce corespunde foarte bine cu datele oficiale. Insa noi putem deja sa va spunem si evolutia din aprilie fata de luna aprilie 2019, respectiv o scadere an-la-an de ca. 20%, respectiv o scadere de aproape 26% de la luna martie la luna aprilie a acestui an. In business, este esential pentru orice echipa de management sa aiba rezultate cat mai aproape de ziua de azi, daca se poate, rezultate in timp real. Din acest motiv consider ca acesta este un instrument foarte util, mai ales ca datele statistice la nivel national vor fi disponibile numai cu o luna mai tarziu, adica poate prea tarziu!

Alte constatari interesante:

  • anul incepuse cu o crestere semnificativa fata de anul trecut, atat ianuarie cat si februarie fiind la un nivel cu peste 20% peste lunile similare ale anului 2019. Partial acest lucru poate semnala si faptul ca in general, clientii SmartBill sunt companii antreprenoriale cu strategii de crestere mai ambitioase, inclusiv prin faptul ca apeleaza la solutii software-as-a-service pentru procesele lor de business, aratand ca sunt detinute si conduse de antreprenori mai valorosi si mai preocupati de eficienta afacerii.
  • in acest sens, scaderea de aproape 20% an-la-an inregistrata in aprilie, considerand ca in absenta crizei, rezultatele ar fi continuat sa fie pe acelasi trend de crestere de 20%, inseamna in realitate ca aceste companii au fost in medie afectate negativ nu doar cu 20%, ci cu 40%!
  • Impactul negativ cel mai mic pana acum a fost inregistrat in Bucuresti-Ilfov, cu doar 13% scadere fata de anul trecut, in timp ce la polul opus se afla companiile din regiunile Sud-Est si Sud-Vest, cu scaderi de 30% si peste 30%, an-la-an. Explicatia, in opinia noastra, consta in faptul ca in Bucuresti-Ilfov, companiile antreprenoriale au avut un ecosistem mai activ si mai flexibil, au gasit mai repede solutii de pivotare, de a realiza venituri din activitati secundare, etc., in timp ce in Oltenia si in regiunea de Sud-Vest, unde ecosistemele antreprenoriale sunt mai slab dezvoltate si articulate, mult mai multi antreprenori au “pus lacatul pe usa” in ideea de a reduce la maxim costurile si nu s-au mai gandit prea mult la variante de a continua sa genereze cat de cat venituri.
  • Pe sectoare de activitate, asa cum ne asteptam, verticala de spectacole, activitati culturale, evenimente, care a scazut cu peste 70%, apoi scaderi masive, cu ca. 60% au avut si categoriile hoteluri si restaurante, dar si business-urile private din educatie si sanatate. La polul opus, singura zona de business cu o mica crestere fata de anul trecut in aprilie a fost agricultura si celelalte business-uri associate. De asemenea un impact mai mic, de ca. 13-14%, a fost inregistrat de zona de IT si cea de constructii, deoarece guvernul a permis continuarea activitatii pe santierele de constructii din tara in perioada starii de urgenta.

Este un instrument de analiza a evolutiei business-ului IMM-urilor romanesti in acest moment care acum se afla abia la inceput, cu siguranta mai sunt diverse optimizari si modificari de facut, dar cred ca in perioada urmatoare, acest barometru ne va putea da din ce in ce mai multe informatii interesante. Va recomand sa il urmariti aici!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *