Orice aniversare are amestecate inauntrul sau sentimente frumoase dar diverse si uneori contradictorii: pe de o parte bucurie, pentru ca durabilitatea, perenitatea, sunt elemente intrinseci ale valorii, reusitei, performantei; pe de alta parte tristete sau in orice caz nostalgie, pentru ca atunci cand te uiti inapoi, mai ales pe perioade mai lungi de timp, descoperi de cele mai multe ori ca au ramas acolo, in urma, oameni, companii, evenimente importante, persoane si lucruri care s-au dus, iar unele nici nu mai revin. Cu atat mai mult ma bucur insa ca putem lansa aceasta editia aniversara de 10 ani, chiar cu continutul sau original, insa imbogatita cu multe ganduri si idei de la persoane care au ceva de spus nu doar in business, dar si in educatie si in societatea romaneasca.
As vrea sa le multumesc tuturor celor care au participat la eveniment si care s-au implicat in organizarea acestui eveniment, in special Editurii Evrika Publishing!
M-am gandit in aceasta situatie ca ar trebui sa imi asum si eu o provocare sui-generis de 10 ani, anume sa incerc sa vad ce s-a schimbat in acesti ani in peisajul antreprenorial romanesc si international, fata de ce punem la acel moment in filele cartii Antreprenoriat, Drumul de la Idei catre Oportunitati si Succes in Afaceri. Iar in aceasta epoca grabita, globalizata si tehnologizata, schimbarea a ramas, pare-se, singura “constanta” a vietii noastre. In 2011, la lansarea cartii, societatea noastra abia incepuse sa iasa, destul de timid, din criza financiara globala, desi semnele acesteia erau inca vizibile la tot pasul. Zece ani mai tarziu, suntem intr-o alta criza care nu arata deloc asa cum a aratat criza anterioara: este o criza asimetrica ce a pornit de la criza sanitara si apoi s-a propagat cu unde de soc, foarte ciudate si inegale, in diverse domenii de afaceri si in foarte multe aspecte ale vietii sociale, ale societatii in ansamblu. Si ale carei efecte vor fi, mi-e teama, resimtite un timp mult mai indelungat decat la orice criza dinaintea acesteia.
Dar hai sa vedem ce s-a schimbat in ultimii zece ani: cu siguranta, ceea ce nu s-a scihmbat este rolul spiritului antreprenorial in realizarea de inovatii, in succesul de business si in general in dezvoltarea economica si sociala atat in Romania, cat si peste tot in lume. Desigur, schimbarea cantitativa in acesti zece ani este cu adevarat impresionanta in tara noastra si poate, cu modestie, aceasta carte a avut si ea un umil rol. In zece ani s-au infiintat sute de mii de noi afaceri iar dintre acestea, nu putine au prosperat, in timp ce multe dintre afacerile care existau in 2011 au crescut rapid in urmatorii ani, mai ales pe fondul relansarii economice dar si beneficiind de multe informatii noi, programe de consultanta, training si advisory, programe in care de asemenea m-am implicat, pentru ca eu am considerat aceasta carte doar unul dintre elementele de contributie la dezvoltarea antrreprenoriala, alte elemente fiind toate aceste alte programe si proiecte pentru antreprenoriatul romanesc, pe care unii dintre voi le cunoasteti. Din punct de vedere calitativ sau ca aspect al demersului public de educatie antrreprenoriala, mie teama ca in acesti zece ani, pasii au fost un pic sovaitori, daca ne gandim de exemplu ca a disparut cu vreo 8 ani in urma emisiunea Arena Leilor, care chiar a avut meritul sau la punerea catorva caramizi solide in constructia ecosistemtului antreprenorial de la noi, ca sa vedem in 2020 un remake pe o televiziune comerciala, nu pe cea publica, tot cu lei si cu un fel de imperiu, dar care in opinia mea, cu toata consideratia pentru unii dintre participanti (nu pentru toti, ca sa nu fie confuzii!), imi pare o combinatie nu foarte reusita intre „romanii au talent” si „visuri la cheie”, cu alte cuvinte nu prea ne intereseaza acolo meritele de business ale proiectelor prezentate, ci talentul de show al candidatilor si, de ce nu, problemele personale sau de familie cu care se confrunta, pentru ca daca nu poti stoarce o lacrima, nu poti incasa SMS-uri cu valoare adaugata. Sau foarte aproape de celebra fraza din fanblosul film al lui Nae Caranfil, Filantropica: mana intinsa care nu spune o poveste, nu primeste pomana! Ori, eu personal cred ca afacerile exact asta nu sunt, nu sunt „pomeni” nici in sensul ca investitorii pun banii in afaceri din interese „filantropice” si nici in sensul ca antreprenorii ar trebui sa se duca spre investitori, vreodata, cu mana intinsa! Antreprenoriatul si investitiile inseamna parteneriat, daca nu se stabilesc niste relatii solide de parteneriat intre antreprenori, succesul de business este imposibil!
Evenimentul de lansare a editiei aniversare poate fi urmarit aici.