In aceasta perioada primiti probabil tot felul de sfaturi, informatii, cititi tot felul de articole legate de impactul coronavirus asupra businessurilor voastre. Am primit si citit si eu nenumarate articole zilele acestea si multe dintre ele mi se par destul de generale. In aceasta perioada avem nevoie de lucruri cat mai concrete, avem nevoie de solutii care sa poata fi aplicate cat mai rapid. De aceea m-am gandit sa fac un sumar al lucrurilor pe care le-am inteles eu in aceasta perioada de Covid19 bazata atat pe experientele companiilor din portofoliul Catalyst Romania cat si pe informatii primite de la multi colegi antreprenori, carora le multumesc pentru pareri.
Probleme cele mai importante pe care le-am identificat in fiecare companie se pot imparti in doua categorii:
- Personal/echipa/oameni
- Cash/vanzari/incasari
Astazi voi scrie cateva masuri pentru primul punct, masuri de business legate de coronavirus, sau ce ar trebui sa facem in afacerile noastre, chiar acum.
Oamenii ar trebui sa fie prioritatea. Discutam asadar atat de masuri pentru protejarea sanatatii lor (telemunca sau work from home cum ii spunem acum pentru oricine e posibil iar daca nu e posibil, masuri suplimentare de protectie, reorganizarea schimburilor de lucru, etc.) dar si de sustinerea lor financiara in aceste momente grele. Puteti face asta prin implementarea rapida de solutii formale (somaj tehnic sustinut de la bugetul de stat) si informale (daca trebuie inchise contractele de munca, angajatorii pot sa ajute fie cu sume personale, fie daca ei insisi sunt in situatii financiare dificile, se pot gasi alte moduri de a sustine angajatii). De exemplu, o solutie informala pentru domeniul HoReCa se leaga de faptul ca tocmai din cauza intreruperii activitatii, companiile au capacitate mare neutilizata si se pot asigura spatii de cazare si/sau se poate oferi masa pentru angajati si familiile lor, in mod gratuit.
In acelasi timp, toata aceasta bulversare legata de statul acasa al angajatilor, mai ales pentru companiile care pot si trebuie sa isi continue activitatea, pune serioase semne de intrebare cu privire la productivitatea angajatilor. Din acest punct de vedere, cateva masuri simple sunt:
- Revizuirea setului de obiective si KPI’s (key performance indicators) pentru toti angajatii, astfel incat fiecare sa stie ce are de facut.
- Daca anumite zone de activitate scad in intensitate, dati-le altceva (as spune chiar “orice altceva”) de facut angajatilor.
- Verificati mai des realizarea diverselor task-uri, monitorizati mai atent, inclusiv cu instrumente software pentru lucrul la distanta.
- De fapt, cel mai important lucru este cum reusiti sa implementati (daca nu aveati deja implementate) instrumente software pentru comunicare, colaborare si desfasurare de proiecte la distanta. Exista suficiente astfel de instrumente. Din pacate am observat ca in multe companii ele nu sunt folosite eficient, fie pentru ca nu au fost utilizate niciodata, fie pentru ca nu au fost folosite cu utilizare simultana masiva (am intalnit numeroase situatii in care intr-un un meeting online tip Zoom toata lumea vorbeste in acelasi timp sau nu se pun pe mute microfoanele si auzim cu totii copiii si cainii colegilor de echipa cum plang si, respectiv, latra).
- Faceti un training minimal de utilizare a instrumentelor de colaborare si comunicare online, chiar si pentru cei care spun ca stiu ei sa foloseasca Whatsapp, sau mai ales pentru acestia. Cu totii cred ca suntem asaltati in aceste zile de grupurile Whatsapp, care sunt in opinia mea cele mai mari provocari pentru productivitatea si chiar pentru sanatatea noastra mintala, tinand cont cate pareri nefondate, fake news si lucruri irelevante se spun acolo.
- Stabiliti reguli clare de comunicare, chiar daca ele par de evidente. Daca aveti un grup comun cu toti angajatii sau cu un department, incercati sa limitati glumele si meme-urile macar in timpul orelor de lucru formal. Nu zice nimeni ca un smiley face nu e binevenit din cand in cand, dar cand colegul de la tehnic spune ca a depistat un bug si urmeaza trei glume despre izolare, comunicarea e clar deficitara.
Cu totii am visat probabil la un moment dat ce frumos ar fi sa lucram din home-office, in loc sa mergem la birou in fiecare zi. Acum “visul” ni s-a implinit dar din vis frumos, risca sa se transforme in cosmar, dupa cateva saptamani in care munca de acasa se combina, uneori nefericit, cu interferentele cu familia si toate stirile si informatiile alarmiste, inclusiv foarte mult fake-news, care vin pe toate canalele media (mai ales pe social media).
Sau cum se mai spune, “ai grija ce iti doresti”. 99% dintre angajatii seriosi din companiile noastre isi doresc foarte mult sa revina la birou; si un cuvant de precautie pentru angajatori, temeti-va de angajatii care par sa fie foarte confortabili cu lucrul de acasa, e posibil sa fie asa pentru ca le place sa traga chiulul (dar daca v-ati facut bine treaba inainte de criza, ca angajatori ar trebui sa fi identificat deja acesti angajati si sa nu mai fie in echipa voastra).
Si nu in ultimul rand, dacă aveți in business orice resursă care nici nu poate fi utilizata și pentru care nici nu puteți elimina costurile, este foarte important dacă găsiți soluții să o alocați pentru o contribuție sociala sau comunitară în combaterea crizei coronavirus (de exemplu o capacitate hoteliera neutilizata poate fi utilizata pentru spații de cazare personal medical sau pentru carantină). Este foarte important sa sustinem cat si cum putem societatea.
Marius